Show simple item record

dc.contributor.authorKostiainen, Emma
dc.date.accessioned2008-01-09T12:58:36Z
dc.date.available2008-01-09T12:58:36Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn951-39-1541-7
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:908861
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13469
dc.description.abstractNykyinen työelämä edellyttää yhä useammilta työntekijöiltä monipuolista viestintäosaamista. Mutta mikä merkitys sillä on ihmisen ammattiosaamisen kirjossa? Mitä tämä viestintäosaaminen on? Entä millaisella opetuksella sitä voisi kehittää? Emma Kostiaisen tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että viestintäosaamista tarvitaan erityisesti silloin, kun toimitaan ammatillisen osaamisen äärirajoilla, haasteellisissa tai ongelmallisissa tilanteissa, tai ammattiin oppimisen alkuvaiheessa.- Viestintä on usein ratkaisevassa asemassa sekä ongelmallisten tilanteiden syntymisessä että niiden ratkaisemisessa. Työyhteisöissä huomaamme ja tiedostamme esimerkiksi eriävät mielipiteemme ollessamme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Niin ikään voimme ratkaista ongelmia ja konflikteja yleensä vain vuorovaikutuksessa toistemme kanssa, Kostiainen selvittää.fi
dc.description.abstractThe main purpose of the study is to examine both the relationship of communication to vocational competence, and the vocational orientation of communication instruction in higher vocational education, as practised in Finnish polytechnics. The study examines teachers’, students’, and polytecnic graduates’ experiences and perceptions. Altogether, 28 communication teachers and 64 students, in 13 groups, were interviewed from the two main disciplines, technology and commerce. The teachers were interviewed in individual, and the students in focus-group interviews. Surveys were distributed to polytechnic graduates, and a total of 277 out of 600 surveys (46,2 %) were returned. The results seem to indicate that there is a strong tendency in working life to move towards a work culture in which work is mainly based on creating symbols and meanings. Although a transition is taking place from function-based work culture to meaning-based work culture, the meanings workers give to communication do not support this transition, as it might have been assumed. In a meaning-based work culture, workers still use communicative “tools” and concepts typical of function-based work culture. Even though the demands of working life for workers’ communicative competence are very insistent, the meanings workers attach to communication tends not to change in step with the changes in working life. Central issues in communication instruction oriented to vocational development are knowledge of working life, integration of formal and informal learning environments, profession-specific teaching and learning, and the integration of theory and practice. It is important that communication instruction is linked up with vocational image and identity – and not only with particular communication practices and situations.en
dc.format.extentverkkoaineisto.
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in humanities
dc.relation.isversionofMyös painettuna.
dc.rightsIn Copyright
dc.titleViestintä ammattiosaamisen ulottuvuutena
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-1541-7
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.relation.issn1459-4331
dc.relation.numberinseries1
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoammattikasvatus
dc.subject.ysoviestintäkasvatus
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoammattikoulutus
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright