Show simple item record

dc.contributor.authorValleala, Ulla Maija
dc.date.accessioned2008-01-09T12:56:40Z
dc.date.available2008-01-09T12:56:40Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn951-39-2565-X
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:990350
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13294
dc.description.abstractUlla Maija Valleala tutki väitöskirjassaan, miten kahden avoimen yliopiston opiskelijaryhmän ja nuorisotyöntekijätiimin on mahdollista oppia tuloksellisemmin yhteisen ymmärryksen avulla. Oppiminen edellyttää ymmärrykseen ja dokumentointiin tähtäävää vuorovaikutusta. Työtiimeiltä vaaditaan lisäksi kykyä osoittaa esimiehilleen toimintansa arvo ja tehokkuus.Opiskelijaryhmillä yhteistä ymmärrystä edistää opiskeltavista käsitteistä ja niiden tulkinnoista keskusteleminen. Parempiin oppimistuloksiin päästään, jos ryhmäkeskustelutehtävät virittävät pienryhmissä toimivia muotoilemaan omia kysymyksiä, muokkaamaan tietoa ja tarkastelemaan sitä eri näkökulmista. Ryhmäkeskustelu ei kuitenkaan yksin riitä koulutuksessa menestymiseen jos oppiminen jää dokumentoimatta ja osoittamatta ryhmän ulkopuolella.Työntekijät puhuvat työstään usein käyttämällä rutiininomaisia ilmaisuja, mikä saattaa estää työssä oppimista. Tässä tutkimuksessa jaettu ymmärrys nuorista ja heidän käyttäytymistavoistaan mahdollistivat kuitenkin esimerkiksi muutosten seurausten ennakoinnin. Yhteiset tulkinnat nuorisotyön asiakkaista olivat toisaalta ehtona sille, että tiimi saattoi kyseenalaistaa ja muuttaa työkäytäntöjään. Muutokset tiimin tavoissa puhua nuorista mahdollistivat ongelmien lähestymisen uudella tavalla. Ongelmanratkaisu puolestaan on tärkeä osa työssä oppimista.fi
dc.description.abstractThe goal of the study was to describe the phenomenon of shared understanding in small group learning and in work team discussions. The study was linked to the previous studies of small group collaborative learning in higher education and team learning in work organisations. Taking Gadamer´s hermeneutics as a starting point, the phenomenon of understanding was seen as consisting of two aspects: situational, non-reflective understanding and hermeneutical efforts to understand better. The context and situation of understanding gives the discussants the resources needed to understand the topic under discussion. The research questions were: 1) what kind of contextual resources did the discussants use, and 2) what conditions of shared learning and understanding did those contexts reveal?The data consisted of audio-taped discussions of two small groups of Open University education students and two teams of municipal youth workers. The data were analysed qualitatively utilizing Linell’s dialogue analysis and conversation analysis. The transcribed data were first coded to investigate what contextual references the participants used as resources in their utterances. The main contextual conditions of shared understanding were more closely studied by categorising the conversation episodes and analysing the linguistic interaction in them.In the student groups the following contextual conditions of shared understanding were found: 1) situated and locally negotiated shared orientation to understanding vs. orientation to success in the test situation, 2) note-taking practices and different uses of notes during the discussion, and 3) discourse practices concerning how the learning task is referred to and how the discussion is linked to the task. Orientation to understanding led the group to negotiate meanings; however, for successful collaborative learning both orientation to understanding and sufficient orientation to the test would have been required.In the work teams the contextual conditions found were: 1) the manners of introducing problems in the team discussion and 2) the ways the team members discussed their clients. A shared situational understanding of the problems and characteristics of clients enabled the team to reflect on work practices and learn as a team.Successful group outcomes in both education and working life seem to rest on two different kinds of interacting. The first is dialogical interaction, which aims at shared understanding, and the second is a kind of strategic interaction, which aims to display understanding in order to measure or evaluate iten
dc.format.extent236 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in education, psychology and social research
dc.relation.isversionofISBN 951-39-2443-2
dc.rightsIn Copyright
dc.titleYhteinen ymmärtäminen koulutuksessa ja työssä : kontekstin merkitys ymmärtämisessä opiskelijaryhmän ja työtiimin keskusteluissa
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2565-X
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn0075-4625
dc.relation.numberinseries280
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.subject.ysokonteksti
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysoymmärtäminen
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysopienryhmät
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokeskustelu
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoanalyysi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright