"Meidän lapsi on arvokas" : henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) kunnallisessa erityiskoulussa
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2002Oppiaine
ErityispedagogiikkaPerusopetuslain uudistus vuonna 1999 toi uuden velvoitteen yksilöllistää erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden opetusta. Sen mukaan kaikille erityisopetukseen siirretyille oppilaille tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.Eija Valanne selvitti väitöstutkimuksessaan, miten HOJKSit laaditaan erityiskoulussa, mitä ne sisältävät ja miten ne toimivat luokkamuotoisessa erityisopetuksessa. Valanne tutki aihetta oppilaiden ja vanhempien kyselyillä sekä haastatte-lemalla yhden erityiskoulun erityisluokanopettajia. Tutkimus liittyy opetushallituksen erityisopetuksen kehittämis-hankkeeseen.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-1299-XISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3598]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lakisääteinen velvollisuus vai yksiläöllisen opetuksen ohjaaja? : HOJKS-lomakkeiden ja niiden sisältöjen analyysi
Jyräs, Elina; Koivunen, Susanna (2001) -
"Sillä ne mielialat mennee niin vuoristorattaa" : tapaustutkimus FAE-nuoresta erityisopetuksessa
Tarkiainen, Annika; Vallisto, Riikka (2002) -
Henkilökohtaiset opetussuunnitelmat ja opetuksen integrointi Vaajakummun koulussa
Saukko, Raija; Åkerman, Jouni (1999) -
"Meillä on avainsana se joustavuus" : erityisopetuksen toteuttaminen yhdessä peruskoulun yläasteen koulussa
Kuivalainen, Niina (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.