Laadun oppiminen pienissä yrityksissä : mallin konstruointi ja kehittäminen
The purpose of the research was to describe and interpret the process of quality learning in small companies and, based on the findings, to construct and develop a model of this process. The overall model was built in two stages. At first, a theoretical model was constructed having analysed the literature on quality, total quality management (TQM), learning theories, with particular focus on the transformative learning theory by Mezirow (1981; 1995). Based on the analysis and the pre-understanding of the researcher, a processual model of quality learning in small companies (the LAO) was formed. On the second stage the model was further developed using the results of an empirical case study. Consequently, the LAO-model was examined in the light of the results of the empirical study and reconstructed into the model of learning of quality in small companies (the LAOT). This model was clarified and the final model of the transformative learning of quality in small companies (the LUO) was developed. The model shows that quality learning is a multi-stage process which begins with tacit quality, develops through the stages of the adaptive and the developing quality and completes with the transformative quality. The process can be supported by instrumental, interactive and transformative ways of learning. The quality system can be utilised as a trigger for the learning process. The LUO-model allowed to explicate the idea of quality learning that was implicit in prior theoretical and practical discussions of quality. The research shows that small companies need deeper knowledge of the available learning ways to be able to apply the transformative type of quality learning. The LUO-model is a tool which helps a company’s management and employees to analyse their learning ways, identify the stages of quality learning and enables them to manage the process of quality development in practice. Since learning of quality in small companies is a multi-stage and iterative process it needs time to become embedded in everyday practices
...
Laatua ja sen edistämistä pidetään yrityksissä tärkeänä asiana, mutta laadun saaminen osaksi toimintaa on yleensä ongelmallista.- Vaikka oppiminen on keskeinen osa yritysten laadun kehittämistä, oppimisnäkökulmaa ei oteta tietoiseen tarkasteluun, Pirkko Turjanmaa havaitsi.Pienissä yrityksissä yrittäjältä ja henkilöstöltä saattaa puuttua käsitteitä pohtia laadun edistämistä. Laatu on osa käytännön toimintaa, mutta ongelmaksi muodostuu, että laadun oppimisesta ei pystytä puhumaan toisille. Yhteinen merkityksenanto perustuu pääosin hiljaiseen tietoon, jonka varassa yrittäjän ja henkilökunnan oppiminen tapahtuu. Näin laatua koskevat niin huonot kuin hyvät käytännöt siirtyvät sellaisenaan henkilöltä toiselle ajan myötä. Pienissä yrityksissä ongelmat voivat olla suuria yrityksiä korostuneempia, koska niissä ei ole johdon ja henkilöstön kehittämiseen erikoistuneita henkilöitä, joilla olisi organisaation oppimista ja laatujohtamista koskevaa käsitteellistä tietoa välitettävänä johdolle ja henkilöstölle.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-2263-4ISSN Search the Publication Forum
1457-1986Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pilvipalvelut suomalaisissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Pullinen, Aleksi (2022)Tämä tutkielma käsittelee millaiset tekijät vaikuttavat pilvipalveluiden valintaan sekä mitä hyötyjä ja haittoja suomalaiset pienet ja keskisuuret yritykset niistä voivat saada. Lisäksi tutkielmassa käsitellään on-premiseä ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Aarnio, Timo (2019)Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyvä tieto on yritysten kannalta tärkeää ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hyödyntämisestä. Asiakkaisiin liittyvän ... -
Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Karvinen, Tommi (2018)Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen ... -
Pilvipalveluiden kustannusoptimointi pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kontio, Otto (2018)Pilvilaskenta on mullistava teknologia, joka on herättänyt viime vuosina merkittävää huomiota sekä tiede- että yritysmaailmassa. Pilvilaskenta mahdollistaa merkittävät hyödyt erityisesti yrityksille. Pilvilaskennan omaksumisen ...