Show simple item record

dc.contributor.authorNiemelä, Margit
dc.date.accessioned2008-01-09T12:54:35Z
dc.date.available2008-01-09T12:54:35Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn951-39-2405-X
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:985192
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13199
dc.description.abstractThis study describes the values and continuity within long-lasting family businesses as seen through Bronfenbrenner's (1979) ecological theory. In this study long-lasting family businesses are seen as enterprises that have been owned for over 30 years by the same family and/or genders and the business might also continue within the same owner family.The value and continuity profiles are seen through the framework of Bronfenbrenner's (1979) ecological theory through family, business and ownership (Tagiuri & Davis 1992, 1996). The variables of values have been adapted according to Schwartz's model (1992). The longevity/continuity variables are seen through Henokien's questionnaire based on Bronfenbrenner's model.Enterprises run by single people seem to be quite individual in their values. For example the older enterprises seem to be more conservative than the younger ones. The phenomenon of longevity/continuity in family businesses cannot, however, be explained by values alone.It seems that through longevity/continuity the enterprises know what they should take into account, and how they should work in order for the business to continue to run longer. However they are not working as they should. To reiterate the point, the older enterprises longevity/continuity have been taken better into account than in the younger ones. This can also be due to a question of resources.The study carried out is a descriptive quantitative survey research. The number of subjects in the research was n=172/N=600 (28,5 %/100 %). The first part of the questionnaire contained 84 questions and the second part 51 questions. In addition (the third part of the questionnaire) there were also history and background questions.The results are valid only for the present study.en
dc.description.abstractPitkäikäisten perheyritysten arvoissa korostuvat perinteiden kunnioittaminen, yhteiskunnallisesti arvostettu asema, henkilökunnasta huolehtiminen, henkilöstökoulutukseen panostaminen sekä nöyryys. Vastaavasti jatkuvuuteen liittyvät potentiaaliset kriisit syntyvät todennäköisemmin omistamisesta ja luopumisesta, keskustelusta perheen sisällä sekä kysymyksestä jatkajaan ja perheeseen.Margit Niemelä selvitti väitöstutkimuksessaan pitkäikäisten perheyritysten arvojen ja jatkuvuuden profiileja Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Pitkäikäisiksi perheyrityksiksi Niemelä määrittelee sellaiset perheen tai suvun omistamat yritykset, jotka ovat vähintään 30 vuotta vanhoja. Lisäksi näillä yrityksillä on ollut takanaan yksi tai useampi sukupolvenvaihdos tai mahdollisuus yrityksen siirtämiseen perheen tai suvun sisällä seuraavalle yrittäjäpolvelle.Postmodernin etiikkakäsityksen mukaan yhtenäistä arvopohjaa ei ole olemassa eikä etiikka ole autonomista. Tämä kehitys näkyy yksilöiden arvoissa, jotka ovat nykyisin varsin yksilöllisiä. – Tämä samansuuntainen yksilöllisyys on havaittavissa myös perheyrityksissä. Yrityksille on vaikea löytää yksiselitteistä ja vahvasti yhtäpitävää arvopohjaa. Voitaneen puhua arvoiltaan yksilöllisistä perheyrityksistä, Niemelä vertaa.Margit Niemelän tutkimuksessaan käyttämä Bronfenbrennerin teoria on alun perin kehityspsykologinen. Bronfenbrenner on kehittänyt mallin välineeksi lasten kasvun ja kehityksen tärkeiden tekijöiden kuvaamiseen ja analysoimiseen. Soveltaessaan bronfenbrenneriläistä ajattelua pitkäikäisten perheyrityksen arvojen ja jatkuvuuden tarkasteluun, Niemelä lähtee ajatuksesta, että yrityskin voidaan nähdä kasvavana ja ajassa kehittyvänä yksilönä.Niemelä yhdistää tutkimuksessaan eri näkökulmat uudenlaiseksi malliksi, jonka avulla perheyrittäjyyttä ja sen arvoja tai jatkuvuutta voidaan tarkastella perinteisestä poikkeavalla tavalla. Niemelän mukaan mallia voidaan soveltaa ja kehittää edelleen myös muiden perheyrittäjyyden tai yrittäjyyden teemojen tarkasteluun ja analysointiin.fi
dc.format.extent187 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 951-39-2361-4
dc.titlePitkäikäisten perheyritysten arvoprofiili : pitkäikäisten perheyritysten arvojen ja jatkuvuuden kuvaus Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2405-X
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries48
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysojatkuvuus
dc.subject.ysopitkäikäisyys
dc.subject.ysoomistus
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoyksilöllisyys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record