Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMunnukka, Juha
dc.date.accessioned2008-01-09T12:54:33Z
dc.date.available2008-01-09T12:54:33Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn951-39-1788-6
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:938394
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13195
dc.description.abstractTraditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among business practitioners and academics. The need for development and investigation of these new pricing strategies has occurred after the emergence of new electronic and mobile services; traditional pricing strategies have resulted unsatisfactory results. With this study we have concentrated on elucidating the unobserved fields of perception-based pricing in mobile services business. The focal point of the study consists of analyses of the customers’ price perceptions of mobile services, and the analyses of the differences in the perceptions between the three predefined customer segments: mobile segment, combined segment, and fixed-line segment. Four latent customer-based factors were constructed which were expected to explain and predict the differences in the customers’ price perception levels: service satisfaction, price sensitivity, innovativeness, and investment readiness. And for providing practical solutions for pricing problems, the present study examined also the applicability of the bundle pricing strategy for mobile services. These analyses disclosed that customers in the each segment perceived mobile services to be rather expensive, though differences between and inside the segments were notable. Out of the four analysed factors especially customers’ innovativeness and the price sensitivity were accurate indicators of the customers’ price perception levels. Customers also seemed to prefer acquiring mobile services in bundles rather than separately, and a positive relationship between the customers’ bundle preferences and price perceptions were founden
dc.description.abstractMunnukka on tutkinut havaitun hinnan mukaisten hinnoittelustrategioiden sovellettavuutta mobiilipalveluiden liiketoimintaan, jossa päähuomio on kohdistettu asiakkaiden hintakäsityksiin. Hän pyrki selvittämään, kuinka eri asiakasryhmät eroavat hintakäsitysten suhteen toisistaan sekä, kuinka hintakäsityksiin voitaisiin vaikuttaa hinnoittelumenetelmien avulla. Munnukka selvitti myös, kuinka tyytyväisyys operaattorin palveluihin, hintaherkkyys, innovatiivisuus ja investointivalmius selittävät asiakkaiden hintakäsitysten eroja. Lisäksi hän tutki pakettihinnoittelun sovellettavuutta mobiilipalveluihin.Selvittämällä asiakkaiden hintakäsitysten tason palveluiden tarjoajat voivat tehostaa toimintaansa tarjoamalla asiakkaille hinnoittelu- ja palveluvaihtoehtoja, jotka parhaiten vastaavat heidän tarpeitaan.fi
dc.format.extent65 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 951-39-1804-1
dc.titlePerception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-1788-6
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries34
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohinnoittelu
dc.subject.ysomatkaviestinpalvelut
dc.subject.ysoliiketalous
dc.subject.ysomobiilipalvelut
dc.subject.ysohinnat
dc.subject.ysosähköiset palvelut
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysoasiakastyytyväisyys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot