Show simple item record

dc.contributor.authorPollari, Terhi
dc.date.accessioned2008-01-08T09:34:00Z
dc.date.available2008-01-08T09:34:00Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:962153
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/12564
dc.description.abstractTerhi Pollari. Yhdistetyn kestävyys- ja nopeusvoimaharjoittelun vaikutukset kestävyyssuorituskykyynja hermo-lihasjärjestelmän voimaominaisuuksiin nuorilla kestävyysjuoksijoilla.Kestävyys- ja voimaharjoittelun yhdistämistä on pidetty ongelmallisena johtuen harjoitusmenetelmienpoikkeavista vaikutusmekanismeista. Kestävyysurheilijoilla nopeusvoimaharjoittelunon havaittu parantavan nopeusvoimaa kestävyysominaisuuksien pysyessämuuttumattomina tai hieman parantuessa. Kestävyysjuoksussa tarvitaan hyvänaerobisen kapasiteetin lisäksi hyvää hermo-lihasjärjestelmän toimintakykyisyyttä etenkinkilpailuvauhtien kasvaessa lyhyemmillä matkoilla ja loppusuoran kiritaisteluissa.Nopeusvoimaharjoittelu saattaa parantaa kestävyyssuorituskykyä lihasten voimantuotontehostumisen kautta esimerkiksi yksittäisen askelsyklin työntövaiheessa. Tämän tutkimuksentarkoituksena on selvittää yhdistetyn kestävyys- ja nopeusvoimaharjoittelunvaikutuksia nuorten kestävyysjuoksijoiden kestävyyssuorituskykyyn ja hermolihasjärjestelmänvoimaominaisuuksiin.Kaksitoista lukioikäistä kilpaurheilua harrastavaa kestävyysjuoksijaa (4 tyttöä ja 8 poikaa)jaettiin suorituskyvyltään tasavertaiseen koeryhmään (n = 7, ikä 18 ± 1 v, pituus174 ± 9 cm, paino 64.6 ± 7.4 kg) ja kontrolliryhmään (n = 5, ikä 17 ± 1 v, pituus 171 ±5 cm, paino 60.4 ± 9.3 kg). Kontrolliryhmän harjoitellessa normaalisti kestävyyspainotteisesti(n. 90 %) koeryhmä teki kahdeksan viikkoa kestävyysharjoittelua (72.6 %) janopeus- ja nopeusvoimaharjoittelua (8.5 %) sekä muuta harjoittelua (koordinaatio, kestovoimaym.). Nopeusvoimaharjoitteet koostuivat pääasiassa erilaisista loikka- ja hyppelyharjoitteista,nopeusvoimatyyppisistä kuntosaliharjoitteista ja lyhyistä juoksuvedoista.Tutkimuksen koehenkilöt testattiin ennen kahdeksan viikon harjoittelujaksoa jaheti sen jälkeen. Heiltä mitattiin antropometriset muuttujat (pituus, paino, rasvaprosentti,lihaspaksuudet), maksimaalinen ja submaksimaalinen hapenottokyky juoksussa erinopeustasoilla sekä maksimaalinen kestävyyssuorituskyky (1 km:n juoksu). Lisäksikoehenkilöiltä mitattiin nopeus ja nopeusvoima (maksimaalinen 30 metrin juoksu alkukiihdytyksellä,kevennyshyppy, 5-loikka) sekä jalkojen ojentajien isometrinen maksimivoimaja lihasaktiivisuudet (EMG).Yhdistetty kestävyys- ja nopeusvoimaharjoittelu johti tilastollisesti merkitsevään kasvuunlihaspaksuuksissa (3.6 %, p < 0.05) sekä heikkenemiseen juoksutaloudellisuudessa(VO2submax kasvu 6.0 %, p < 0.05). Nämä muutokset olivat kuitenkin havaittavissa samansuuntaisinamyös kontrolliryhmässä kestävyyspainotteisen harjoittelun seurauksena.Maksimaalinen juoksunopeus mattotestissä heikkeni koeryhmällä (-4.79 %, p < 0.05).Tutkimuksen päätuloksena oli, että kyseinen nopeusvoimaharjoittelumäärä (8.5 %) eiriittänyt parantamaan nuorten kestävyysjuoksijoiden maksimaalista juoksunopeutta, nopeusvoimaa,maksimaalista isometristä voimantuottoa eikä kestävyyssuorituskykyä.Valmennukselliselta kannalta tulokset ovat melko selkeitä. Kestävyysharjoitteluun yhdistettyvähäinen nopeusvoimaharjoittelu (alle 10 % kokonaisharjoittelusta) ei riitä aikaansaamaan parannuksia kestävyyssuorituskyvyssä tai hermo-lihasjärjestelmän voimaominaisuuksissanuorilla kestävyysjuoksijoilla.fi
dc.format.extent54 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othernopeuskestävyys
dc.subject.othernopeusvoima
dc.titleYhdistetyn kestävyys- ja nopeusvoimaharjoittelun vaikutukset kestävyyssuorituskykyyn ja hermo-lihasjärjestelmän voimaominaisuuksiin nuorilla kestävyysjuoksijoilla
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2005159
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntabiologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biology of Physical Activityen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValmennus- ja testausoppifi
dc.contributor.oppiaineScience in Sport Coaching and Fitness Testingen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi5013
dc.subject.ysokestävyysharjoittelu
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysonuoret


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record