Mistä on pienet lukuharrastajat tehty? : tapaustutkimus lukuharrastuksen kehitystä tukevista tai horjuttavista tekijöistä
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
Myllylä, Juliaana (2015)Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän ... -
Suuntaa lukemiseen – kirjaimellisesti!
Hurme, Henrik; Virtanen, Alina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Lukutaidolla on aina ollut tärkeä asema omissa arjissamme, sillä lukeminen ja kirjallisuus ovat olleet osa jokapäiväistä elämäämme aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Eikä liene yllätys, että niin opintomme kuin työmmekin ... -
Home Literacy Activities and Children’s Reading Skills, Independent Reading, and Interest in Literacy Activities From Kindergarten to Grade 2
Silinskas, Gintautas; Sénéchal, Monique; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media, 2020)According to the Home Literacy Model (Sénéchal and LeFevre, 2002, 2014), young children can be exposed to two distinct types of literacy activities at home. First, meaning-related literacy activities are those where print ... -
Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Niinistö, Eeva-Maija; Sario, Suvi (Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu, 2019)Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa ...