Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
Tekijät
Päivämäärä
2017Keskustelussa nykyisestä opetussuunnitelmasta nousee esiin usein älylaitteiden hyödyntäminen opiskelussa. Toinen toistuva teema on arkipäivän ja vapaa-ajalla informaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen. Opetuksen tulisi olla oppilaslähtöistä ja opiskelijoita kehotetaankin hyödyntämään itselleen sopivia työskentelytapoja. Mobiililaitteet ja -sovellukset ovat entistä vahvemmin läsnä ihmisten arjessa ja esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille ne tarjoavatkin monipuolisesti väyliä eri sanomalehti-, sanakirja- ja viestintäsovelluksiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston saksan ja ruotsin kielen opiskelijat hyödyntävät mobiilisovelluksia vieraiden kielten oppimisessa. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, millaisista sovelluksista opiskelijat kokivat hyötyvänsä ja millä tavoin sovelluksia tällöin käytettiin. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja kyselyyn vastasi yhteensä 37 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat hyödynsivät paljon sanakirjasovelluksia sekä mediasovelluksia, ja ne myös koettiin hyödyllisimmiksi. Vain osa oli hyödyntänyt pelillisiä kieltenoppimissovelluksia ja koki niiden sopivan paremmin vasta-alkajille. Moni vastaajista kertoi oppivansa kieltä huomaamattaan lähes päivittäin, sillä sovellusten myötä kielten näkyvyys oli kasvanut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Mobiilisovellusten ei uskottu kuitenkaan syrjäyttävät perinteistä tietoista ja pitkäjänteistä kieltenopiskelua. Mobiililaitteiden ja sovellusten avulla kielten opiskelun koetaan kuitenkin helpottuneen ja tulleen joustavammaksi ja monipuolisemmaksi.
...
Muu nimeke
Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und SchwedischenMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Luokan pitäisi olla rauhallinen ja siellä voisi olla sohvia ja kiva opiskella!" : Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen
Toikka, Tiia (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten koululaisten käsityksiä siitä, millainen on ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Oppimisympäristö on melko vähän tutkittu aihealue, vaikka ... -
Informelles Lernen der Sprachen : Auffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die Schüler
Tikkakoski, Silja (2015)Kieliä sekä muita tietoja ja taitoja opitaan nykyään paljon arjessa, tahattomasti tai tarkoituksella. Kirjat, lehdet, televisio, muut ihmiset, kansainvälisyys sekä etenkin internet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia. ... -
The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
Raiskinmäki, Jenni (2019)Teknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden käytöstä on tullut osa koulutyötä ja myös mobiililaitteita käytetään nykyään laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota ... -
Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
Moilanen, Johanna (2014)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia ääntämisen merkityksestä kommunikaatiolle. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.