Tutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Pätsi, Panu
dc.date.accessioned 2012-08-31T09:25:45Z
dc.date.available 2012-08-31T09:25:45Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208312297 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38442
dc.description.abstract Tällä tutkimuksella on kolme keskeistä päämäärää: i) tutkia Larry Hickmanin tulkintaa Deweyn teknologiakäsityksestä, jota kutsun Dewey–Hickman-näkökulmaksi teknologiaan (DH-näkökulma), ii) verrata The Quest for Certainty-teoksen (TQCteos) teknologiakäsitystä DH-näkökulmaan, ja iii) tutkia deweylaisen teknologian mahdollisia suhteita kasvatukseen ja siihen liittyviin aiheisiin. DH-näkökulman mukaan teknologia on laajassa merkityksessään järjestelmällistä tutkimusta tekniikoihin, työkaluihin ja muihin artefakteihin. TQC-teos kuvailee teknologiaa luonnon ja sen energioiden hallituksi muokkaamiseksi, jota motivoivat aineellinen mukavuus ja rahallinen hyöty. DH-näkökulman ja TQC-teoksen välillä havaittiin kolme eroa: i) Dewey ei pidä tutkimuksen (inquiry) menetelmää synonyyminä teknologialle, ii) TQC-teos ei yhdistä eksplisiittisesti tekniikkaa ei-kognitiiviseen välineelliseen toimintaan, ja iii) toisin kuin DH-näkökulma, Dewey ei halua täysin irtautua perinteestä, joka yhdistää teknologian ”sovellettuun tieteeseen”. Tämän tutkimuksen mukaan deweylainen koulutus ei ole indoktrinaatiota. Koulutus voidaan nähdä yhtenä teknologian muotona ja teknologiakasvatuksena. Kokeelliseen menetelmään kohdistuva välttelykäyttäytyminen voidaan nähdä teknofobisena, ja filosofia joutuu osallistumaan tämän ”teknologian fobian” lieventämiseen, jos filosofia aikoo hyväksyä TQC-teoksessa sille annetun roolin.
dc.format.extent 164 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Dewey, John.
dc.subject.other Hickman, Larry.
dc.subject.other tekniikan filosofia
dc.subject.other indoktrinaatio
dc.subject.other teknofobia
dc.title Tutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201208312297
dc.subject.ysa pragmatismi
dc.subject.ysa teknologia
dc.subject.ysa tekniikka
dc.subject.ysa teknologiakasvatus
dc.subject.ysa manipulaatio
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Social Sciences and Philosophy en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine filosofia fi
dc.rights.restriction This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation. en
dc.rights.restriction Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema. fi
dc.date.updated 2012-08-31T09:25:45Z

This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record