Ajojahtia vai raportointia? : median valta Helsingin Sanomien teksteissä

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Sydänmaanlakka, Riina
dc.date.accessioned 2012-06-24T16:03:03Z
dc.date.available 2012-06-24T16:03:03Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206241943 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38085
dc.description.abstract Tässä tutkimuksessa tutkitaan, miten ja millaisena median valta representoituu Helsingin Sanomien teksteissä. Aineisto koostuu 43 tekstistä. Tekstit on julkaistu 15.9–15.10.2009 välisenä aikana, jolloin vaalirahakohu vauhditti keskustelua median vallasta. Aineisto sisältää pääkirjoituksia, mielipidekirjoituksia, kolumneja, keskustelupalstan tekstejä, uutisia sekä reportaaseja. Tutkimus on laadullinen, ja tutkimusmetodina on käytetty kriittistä diskurssianalyysia. Analyysi pohjautuu osittain M.A.K. Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kielioppiin. Teksteistä on analysoitu, miten median toimintaa kuvataan, millaisia nimityksiä mediasta käytetään ja miten poliitikkojen, median ja yleisön suhteita toiminnan kautta määritellään. Vaalirahakohua voidaan pitää suomalaisen politiikan journalismin käytänteiden murroskohtana, mikä näkyy aineistossa mediakriittisyytenä sekä median ja poliitikkojen valtakamppailuna. Aineistosta on eriteltävissä neljä toistuvaa diskurssia, jotka ovat ajojahtidiskurssi, demokratiadiskurssi, valtakamppailudiskurssi ja taloudellisen hyödyn diskurssi. Ajojahtidiskurssissa valta on medialla. Poliitikkojen ja median suhde näyttäytyy median ajojahtina ja poliitikkojen asettumisena uhrin rooliin. Ajojahtidiskurssi kuuluu vahvimmin poliitikkojen äänessä. Valtakamppailudiskurssissa poliitikot ja media kamppailevat vallasta ja yleisö jää ulkopuoliseksi. Valtakamppailudiskurssi on vallitseva uutisissa, reportaaseissa ja pääkirjoituksissa. Demokratiadiskurssissa media ei käytä valtaa vaan hoitaa tehtäviään demokratian ylläpitämiseksi. Demokratiadiskurssi on vallitseva kolumneissa. Taloudellisen hyödyn diskurssissa uutisia tehdään rahan takia ja valta on markkinoilla sekä yleisöllä. Taloudellisen hyödyn diskurssia on ainoastaan yleisön teksteissä.
dc.format.extent 93 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Helsingin Sanomat.
dc.subject.other vaalirahakohu
dc.title Ajojahtia vai raportointia? : median valta Helsingin Sanomien teksteissä
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206241943
dc.subject.ysa media
dc.subject.ysa systeemis-funktionaalinen kielioppi
dc.subject.ysa lehdistö
dc.subject.ysa poliittinen journalismi
dc.subject.ysa politiikka
dc.subject.ysa poliitikot
dc.subject.ysa valta
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Viestintätieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Communication en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Journalism en
dc.contributor.oppiaine journalistiikka fi
dc.subject.method Kvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.method Diskurssianalyysi
dc.date.updated 2012-06-24T16:03:03Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record