Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHyppönen-Setälä, Heli
dc.date.accessioned2012-06-11T20:42:09Z
dc.date.available2012-06-11T20:42:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218326
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38012
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Hyppönen-Setälä, H. 2012. 5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 90 sivua, 4 liitettä. Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää, miten 5.-luokkalaiset oppilaat kokevat motivoitu-vansa kotitehtävien tekemiseen. Aihetta tarkasteltiin motivaatioteorian ja kotitehtäviä koske-van tutkimuksen ja teorian viitekehyksistä. Motivaatio voi olla sisäistä, jolloin yksilö tekee jotakin täysin omasta halusta ja kiinnostuksestaan. Motivaation lähteenä voivat olla myös vanhemmat, opettajat ja luokkatoverit, jolloin motivaatio on ulkoista. Oppilas voi tehdä koti-tehtävät esimerkiksi miellyttääkseen vanhempiaan tai välttääkseen rangaistuksia. Myös oppi-laan omilla tavoitteilla ja aiemmilla oppimiskokemuksilla voi olla yhteys yksilön motivaati-oon. Tutkielma toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusote. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja kirjoitelmien avulla. Tutkielman tulosten mukaan oppilaat motivoituvat kotitehtävien tekemiseen pätevyyden tunteen kokemisen myötä. Oppilaille merkityksellisiä oppimiskokemuksia kotitehtäviin liittyen oli muodostunut opettajan anta-man palautteen ja kotitehtävän luonteen myötä. Tärkeimmiksi motivaation lähteiksi koettiin omat tavoitteet ja opettaja. Tulosten perusteella 5.-luokkalaiset oppilaat ovat enemmän ulkoisesti motivoituneita koti-tehtävien tekemiseen kuin sisäisesti. Tytöt kokivat poikia enemmän sisäistä motivaatiota. Motivaation lähteinä kotitehtävien tekemisessä ei koettu vanhempia eikä luokkatovereita, sen sijaan jopa 65 prosenttia oppilaista koki opettajan motivaation lähteenä kotitehtävien te-kemiseen. Vahvimmaksi motivaation lähteeksi osoittautuivat tässä tutkielmassa oppilaiden tavoiteorientaatiot. Oppilaista jopa 94 prosenttia koki tavoitesuuntautuneisuutta. Heistä puo-let oli tyttöjä ja puolet poikia. Yli 30 minuuttia kotitehtävien tekemiseen käyttäneistä oppi-laista jopa 75 prosenttia koki vahvaa ulkoista motivaatiota. Sekä alle että yli 30 minuuttia kotitehtäviin päivittäin aikaa käyttäneistä oppilaista suurin osa koki opettajan motivaation lähteenä. Hyväksi koulumenestyksensä arvioineet oppilaat painottuivat hieman muita oppi-laita sisäisesti motivoituneemmiksi. Koulussa ja kotona olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka oppilaan ulkoisen motivaa-tion tasoa kohti autonomisempaa toimintaa voitaisiin kehittää. Oppilaan tulisi tuntea tavoit-teet omikseen ja erityisesti ne pitäisi tuoda lähemmäksi oppilaan lähitulevaisuutta. Myös op-pilaan luottamus omaan pätevyyteensä suoriutua kotitehtävistä on tärkeää. Koska oppilaat tämän tutkimuksen tulosten mukaan kokivat opettajan vahvasti motivaation lähteeksi, jatko-tutkimuksen aiheena voisi olla opettajan käyttämät motivointikeinot kotitehtävien tekemises-sä.
dc.format.extent98 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppimismotivaatio
dc.subject.otherkotitehtävät
dc.subject.otherintentio
dc.subject.otheroppimiskokemus
dc.title5.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
dc.title.alternativeViidesluokkalaisten oppilaiden motivaatio kotitehtävien tekemisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206111846
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2012-06-11T20:42:09Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimiskokemukset
dc.subject.ysokotitehtävät
dc.subject.ysointentio
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot