Tavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ylä-Rotiala, Juho
dc.date.accessioned 2012-06-01T13:00:42Z
dc.date.available 2012-06-01T13:00:42Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206011781 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37944
dc.description.abstract Pikaviestinnän suosio kasvaa sen nopeuden, helppokäyttöisyyden sekä lähes olemattomien kustannuksien vuoksi jatkuvasti. Älypuhelinten yleistymisen ja nopeiden langattomien tietoverkkojen kehittymisen uskotaan kasvattavan suosiota entisestään. Tavoitettavuuden hallinta on yksi tärkeimmistä pikaviestinnän ominaisuuksista, jonka avulla voidaan estää ei-toivottuja keskeytyksiä ja ylläpitää sosiaalista yhteyttä toisiin käyttäjiin. Tavoitettavuudenhallintakeinoja, kuten tavoitettavuustiloja ja -viestejä tai käyttäjäryhmien määrittelyä hyödyntämällä käyttäjät voivat olla tavoitettavissa haluamilleen kontaktilistan henkilöille ja sen myötä kontrolloida yksityisyyttään. Tässä kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan, miten käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan pikaviestintäsovelluksissa, ja mitkä tekijät vaikuttavat tavoitettavuuden hallintaan liittyviin asenteisiin ja niiden myötä aikomukseen ja todelliseen tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Kyselytutkimuksen avulla pyritään selvittämään tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä, käyttäjien kokemusta tavoitettavuudesta heidän ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana, sekä miten käyttäjät todellisuudessa hyödyntävät havaittuja tavoitettavuudenhallintakeinoja pikaviestintäkäyttäytymisessään. Empiirisen tutkimuksen tuloksena selviää, että halu olla reaaliaikaisesti tavoitettavissa vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen tavoitettavuuden hallintakeinoja kohtaan. Oman asenteen lisäksi muiden asenteet vaikuttavat aikomukseen, joka lopulta johtaa tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Käyttäjät kokevat tavoitettavuuden hieman eri tavalla ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana. Tulosten perusteella tavoitettavuuden hallintakeinoja käytetään melko vähän suhteessa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin yksityisyyden kontrolloinnissa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää lisää tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä sekä käyttäjien edellytystä eli tietoteknisen osaamisen vaikutusta tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön.
dc.format.extent 57 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights openAccess fi
dc.subject.other pikaviestintä
dc.title Tavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206011781
dc.subject.ysa pikaviestiohjelmat
dc.subject.ysa tavoitettavuus
dc.subject.ysa käyttäjät
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Information Technology en
dc.contributor.laitos Tietojenkäsittelytieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Computer Science and Information Systems en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine tietojärjestelmätiede fi
dc.date.updated 2012-06-01T13:00:42Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record