Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Katila, Mika
dc.date.accessioned 2011-08-25T20:16:37Z
dc.date.available 2011-08-25T20:16:37Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/36583
dc.description.abstract Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen kulttuurin kautta rakennetun nationalistisen identiteetin presentaatiotapoja freejazzin kontekstissa. Freejazzia lähestyttiin ulkopuolelta käsin sen sosiaalispoliittisen kontekstin kautta. Tutkimuksen aineistona oli freejazzia, 1960-luvun afrikanamerikkalaisten sosiaalista kontekstia sekä kulttuuria käsittelevä kirjallisuus. Afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä rakennettiin 1960-luvulla kulttuurin avulla. Afrikanamerikkalaiset nationalistit valitsivat afrikanamerikkalaisten kollektiivisesta historiasta afrikkalaisen tradition kulttuurisen identiteettinsä rakennuselementiksi. Afrikkalaisen tradition avulla he pystyivät vetoamaan afrikanamerikkalaisten etniseen erikoisuuteen rakentaen kulttuurista identiteettiä afrikanamerikkalaista kansaa yhdistäen. Afrikkalaisen tradition kautta he pystyivät myös erottaumaan poliittisen kamppailunsa vastapuolesta, valkoisesta Amerikasta ja tällä tavoin rakentamaan ideologisesti separatistista nationalistista identiteettiä myös erottautumisen kautta. Freejazzmuusikot olivat 1960-luvun puolivälissä sitoutuneet tuottamaan mustan estetiikan mukaista funktionaalista taidetta, jonka avulla afrikanamerikkalaiset nationalistit kykenivät rakentamaan nationalistista identiteettiä. Freejazz pyrki ilmentämään afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä fyysisellä, esteettisellä sekä rakenteellisella tasolla. Fyysisellä tasolla freejazzmuusikot toimivat aktiiveina ja osallistuivat afrikanamerikkalaisten nationalistien poliittisiin tapahtumiin. Esteettisellä tasolla freejazz ilmensi afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä perustuen afrikkalaisen musiikin elementteihin ja tietoisesti erottautuen länsimaisen musiikin karaktääreistä. Rakenteellisella tasolla freejazzissa on havaittavissa homologiaa afrikanamerikkalaisten 1960-luvun sosiaalisen elämän kanssa. Tutkimus osoitti kuinka freejazz oli tiiviissä yhteydessä afrikanamerikkalaisten sosiaaliseen elämään ja identifioi ne piirteet joiden kautta se sitä kykeni presentoimaan. Tutkimuksen tulokset auttavat selittämään freejazzia joka puhtaan musiikillisen tarkastelun kautta saattaa jättää monia kysymyksiä avoimiksi.
dc.format.extent 74
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Freejazz
dc.subject.other kulttuurinen musiikintutkimus
dc.subject.other afrikanamerikkalainen nationalismi
dc.subject.other kulttuurinen identiteetti
dc.subject.other musta estetiikka
dc.subject.other rakenteellinen homologia
dc.title Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011082511299
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine musiikkitiede fi
dc.date.updated 2011-08-25T20:16:38Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record