Nuorisokuorolaisten ja kuoronjohtajan negatiiviset vuorovaikutuskokemukset
Kuoroharrastus on saanut viime aikoina näkyvyyttä televisiossa ja kuoroharrastuksen myönteisistä vaikutuksista on tehty tutkimuksia. Yksi kuoroharrastuksen parhaimpia, mutta myös haastavimpia, puolia ovat vuorovaikutussuhteet, eikä erimielisyyksiltä aina voida välttyä. Kielteisissä ja epämiellyttävissä kokemuksissa ihminen kokee uhkaa omaa minuuttaan kohtaan, jolloin hän myös puolustautuu defenssejään käyttäen joko vetäytymällä tai hyökkäämällä.
Kuoronjohtajan vastuu kuorosta on suuri ja häneltä vaaditaan erityisiä tiedollisia, taidollisia ja sosiaalisia taitoja. Kuoronjohtajan persoona korostuu ja näkyy kuorosta ulospäin kaikissa sen tekemisissä, eli hän on keulahahmo, joka luo koko kuorolle omannäköisensä profiilin.
Nuorisokuoroissa lisämausteen kuoroarkeen antaa laulajien puberteetti ja sen tuomat muutokset sekä nuoren kropassa että ajattelussa. Nuoret ovat herkkiä itseensä kohdistuvasta kritiikistä ja arvostelusta, sillä heidän identiteettinsä on muotoutumisvaiheessa. Ajattelun kehitys ja tunnemyrskyt saattavat taas näkyä aikuisen kritisoimisena, mikä saattaa olla kuoronjohtajalle epämiellyttävää. Kuorolaisille taas kuoronjohtajan vaatimukset esimerkiksi sitoutumisesta harrastukseen voivat olla liian kovat ja se aiheuttaa kapinointia.
Kaiken kaikkiaan nuorisokuorojen arjessa liikutaan herkillä alueilla, jolloin suuret tunteet sekä hyvässä että pahassa ovat näkyvillä korostuen. Tutkimukseni tarkoituksena onkin auttaa nuorisokuorojen parissa työskenteleviä ihmisiä huomaamaan ja ymmärtämään mahdollisia ongelmakohtia ja sitä kautta kehittämään toimintaansa -vaikeista asioista on helppo vaieta, mutta kipualueelle astuessaan on helpompi kehittyä uudelle tasolle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4988]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Negative Engagement
Lievonen, Matias; Luoma-aho, Vilma; Bowden, Jana (Wiley-Blackwell, 2018)Negative engagement has steeply increased on the scholarly agenda along with the introduction of real time and social media, though negative experiences and emotions are as such not new phenomena. This chapter takes a ... -
Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
Korkiakoski, Nina; Kovanen, Annina (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sitä, kuinka luokanopettajat ilmaisevat näitä tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma. ... -
Tunteiden siirtyminen vanhempien ja lasten välillä : vanhemman psyykkinen hyvinvointi ja lapsen temperamenttipiirteet tunteiden siirtoon vaikuttavina tekijöinä
Kaila, Suvi (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin viikon mittaisen päiväkirjatutkimuksen avulla positiivisten ja negatiivisten tunteiden siirtymistä edellisestä päivästä seuraavaan päivään vanhempien ja lasten välillä sekä vanhemman psyykkistä ... -
Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä
Pänkäläinen, Miiru (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan ... -
Lapsuudessa ja nuoruudessa syntyneen häpeän tunteen suhde yksilön elämänvalintoihin aikuisuudessa : 3 aikuisen kokemuksia häpeästä
Ojamaa, Ilona; Flemming, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmen aikuisen kokemuksia siitä, miten lapsuudessa ja nuoruudessa koettu häpeän tunne on yhdistynyt heidän elämänvalintoihinsa aikuisuudessa (Tutkimuskysymys 3). Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.