The professional identity of teachers of English

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Vesanto, Annika
dc.date.accessioned 2011-05-06T10:34:25Z
dc.date.available 2011-05-06T10:34:25Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011050610759 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/26917
dc.description.abstract Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lisäksi tukea aikaisempia tuloksia aiheesta. Tutkimuksessa tutkittiin kielenopettajuutta opettajien näkökulmasta sekä sitä, miten työvuodet vaikuttivat opettajuuden muuttumiseen. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin teorioita identiteetistä, rooleista ja ammattiidentiteetistä sekä aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta. Aikaisempiin tutkimustuloksiin perustuen voitiin keskittyä kolmen roolin, kasvattajan, kielenopettajan sekä kulttuurinopettajan, tutkintaan. Lisäksi tutkimus tutki kielenopettajuutta mahdollisten muiden, opettajien itsensä esiintuomien roolien kautta. Roolit nähtiin tutkimuksessa sisäisen opettajuuden sekä ammatti-identiteetin ilmentäjinä. Aineisto kerättiin vuoden 2010 loppupuolella sekä vuoden 2011 alussa Helsingin alueella. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä englanninopettajan teemahaastattelusta. Analyysimetodina käytettiin sisällön analyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kielenopettajien ammattiidentiteetti rakentui diskursiivisen teorian mukaisesti, jossa identiteettiä muokattiin ja rakennettiin jatkuvasti sosiaalisten tilanteiden sanelemana. Identiteetti koostui erilaisista rooleista, jotka olivat myös hyvin kontekstisidonnaisia. Kunkin roolin korostus riippui opettajan omasta persoonasta, omista tavoitteista kuin myös koulun toiminnasta sekä oppilaista. Kielenopettajien identiteetti nähtiin kuitenkin kokonaisuudessaan koostuvan kasvattajan, kielen opettajan, kulttuurin opettajan sekä yhteisöllisten roolien yhteistyöstä.
dc.format.extent 82 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other identity
dc.subject.other professional identity
dc.subject.other language teachers
dc.subject.other roles
dc.title The professional identity of teachers of English
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011050610759
dc.subject.ysa identiteetti
dc.subject.ysa ammatti-identiteetti
dc.subject.ysa kieltenopettajat
dc.subject.ysa roolit
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record