Hyvä paha sosiaalinen media : organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median ja organisaatioiden suhdetta viestinnän kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa organisaatioiden ja sosiaalisen median suhdetta mallinnettiin kaaosteorian ja Resource Dependence -teorian avulla. Teoriaosuuden avulla organisaatioiden viestintäympäristöjä sekä sosiaalisen median vaikutusta organisaatioiden toimintaan tarkasteltiin kaaosteorian käsitteiden avulla. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena, osin tulevaisuutta kartoittavana tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin Delfoi-menetelmää sekä skenaariomenetelmää. Delfoi-menetelmän avulla kartoitettiin suomalaisten sosiaalisen median asiantuntijoiden näkemyksiä organisaatioiden ja sosiaalisen median välisestä suhteesta sekä nyt että lähitulevaisuudessa. Skenaariomenetelmän avulla asiantuntijoiden näkemyksistä rakennettiin mahdollisia tulavaisuudenkuvia organisaatioiden ja sosiaalisen median välisen suhteen kehityksestä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille lukuisia mahdollisuuksia viestintänsä suhteen. Sosiaalinen media ei kuitenkaan muodosta itsessään yhtään uutta uhkaa organisaatioiden viestinnälle. Sosiaalinen media saattaa vahvistaa organisaatiota koskevia negatiivisia viestejä , mutta todelliset uhkat syntyvät jossain muualla kuin sosiaalisen median piirissä.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen media ei ole ohimenevä ilmiö. Tulosten perusteella sosiaalinen media voi tarjota hyötyjä kaikille organisaatioille , joko sisäisessä tai ulkoisessa käytössä. Tulosten pohjalta laadittujen skenaarioiden perusteella sosiaalinen media tullee mullistamaan organisaatioiden viestintää tulevien vuosien aikana. Tulevan kehityksen vuoksi organisaatioiden tulisi ottaa sosiaalinen media haltuun mahdollisimman pian, toistaiseksi osallistumisen kynnys on vielä melko matalalla.
...
Muu nimeke
Organisaatioiden uhkat ja mahdollisuudet sosiaalisessa mediassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Mie sometan, tulisik siekii mukkaa? : karjalaisuus sosiaalisessa mediassa
Hyyryläinen, Pirja (Rautulaisten pitäjäseura, 2019)Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan internet-pohjaisia viestintäympäristöjä. Tutuimmat ja käytetyimmät sovellukset lienevät Facebook, Instagram ja Twitter. Karjalaiset ja karjalaisorganisaatiot ovat ahkeria sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.