Onko kaikki mahdollista? : Kaikki on mahdollista -veistoksen ikonologinen analyysi ekologisten arvojen näkökulmasta

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Lukkarinen, Heli
dc.date.accessioned 2010-09-24T12:58:45Z
dc.date.available 2010-09-24T12:58:45Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009242737 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/25209
dc.description.abstract Tutkielman tavoitteena on käsitellä Villu Jaanisoonin veistoksen Kaikki on mahdollista kautta taiteen käsitteen laajenemista kohti ekologisia suuntaviivoja kotimaisessa julkisessa veistotaiteessa. Kaikki on mahdollista -veistos voitti valtion taideteostoimikunnan järjestämän Viikin ympäristötaideteoskilpailun vuonna 2006, ja se pystytettiin Viikkiin 1.10.2009. Veistoksessa havaitsemani erityispiirteet johdattivat minut pohtimaan julkisen veistotaiteen arvoja. Tutkielman taustan muodostaa julkisen taiteen viitekehys, joka käsittää julkisen taiteen tradition ja taiteen instituution. Viitekehyksen historiallinen konteksti rajautuu 1960-luvusta eteenpäin, sillä 1960-luvulta lähtien taiteen traditiossa on koettu tapahtuneen muutosta. Lähtökohtanani on ajatus, että julkinen taide sisältää yleisesti hyväksyttyjä arvoja, jotka syntyvät julkisen taiteen viitekehyksen sisäisessä vuoropuhelussa. Tutkielma on teoreettinen ja empiiristä aineistoa hyödynnetään vähän. Analyysimetodina toimii Erwin Panofskyn ikonologinen analyysi, joka liittyy kulttuurillisen kontekstialisoinnin tutkimusperinteeseen. Tulkitsen metodia vapaasti, sillä veistoksen pystyttäminen viivästyi ja analysoin valmiin veistoksen sijaan siitä tehtyä kilpailuluonnosta. Analyysimenetelmän tehtävänä on jäsentää analyysi Panofskyn jaottelemien vaiheiden: esi-ikonografisen tason, ikonografisen tason, ja ikonologisen analyysin kautta. Perinteisen taidehistorian menetelmän soveltaminen nykytaiteen tutkimukseen on myös ideologinen lähtökohtani kulttuurimme sisällä vallitsevien arvojen analysoimisessa. Julkisen veistotaiteen arvo löydetään usein kaunis-ruma vastapariin vetoamalla. Kauneuteen sitoutunut estetiikka ei kuitenkaan selitä kaikkien veistosten muoto- ja materiaaliratkaisuja. Näissä tapauksissa teoksen sisäiset symboliset arvot korvaavat visuaaliseen kauneuteen perustuvat arvot. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että julkisesta veistotaiteesta löydetään mitä tahansa arvoja. Julkisen taiteen luonteesta johtuen arvot ovat suuren yleisön tunnistettavissa ja hyväksyttävissä. Instituutiot ovat aktivoituneet ottamaan ekologista vastuuta ekologisten kriisien myötä. Ympäristöhuolen aikakaudella ympäristöongelmista on muodostunut todellinen osa kulttuurista tietoisuuttamme. Samalla ekologisista arvoista on tullut yleisesti hyväksyttyjä eettisiä ja esteettisiä arvoja. Nämä ekologiset arvot ovat suuren yleisön tunnistettavissa ja siksi liitettävissä julkisen taiteen arvottamisperusteisiin. Ekologis-esteettiset arvot muodostuvat visuaalisen kauneuden tunnistamisen sijaan ylevän käsitteen kautta. Ikonologinen analyysi on aina subjektiivisten tulkintojen tekemistä. Tutkielma onkin nähtävä teoreettisesti perustelluksi subjektiiviseksi väittämäksi siitä, että ekologisista arvoista on muodostunut nykypäivän julkisen veistotaiteen arvoa voimakkaasti määrittelevä tekijä.
dc.format.extent 94
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Jaanisoo, Villu.
dc.subject.other Kaikki on mahdollista (veistos)
dc.title Onko kaikki mahdollista? : Kaikki on mahdollista -veistoksen ikonologinen analyysi ekologisten arvojen näkökulmasta
dc.title.alternative Kaikki on mahdollista -veistoksen ikonologinen analyysi ekologisten arvojen näkökulmasta
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201009242737
dc.subject.ysa julkinen taide
dc.subject.ysa taide
dc.subject.ysa arvottaminen
dc.subject.ysa instituutiot
dc.subject.ysa postmodernismi
dc.subject.ysa ekologia
dc.subject.ysa estetiikka
dc.subject.ysa etiikka
dc.subject.ysa ikonologia
dc.subject.ysa nykytaide
dc.subject.ysa veistokset
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Art and Cultural Studies en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine taidehistoria fi
dc.rights.restriction Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema. fi
dc.rights.restriction This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation. en

This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record