Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUittamo, Hanna
dc.date.accessioned2009-05-13T08:41:13Z
dc.date.available2009-05-13T08:41:13Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077
dc.description.abstract Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen korostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sekä Englannin englantia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko tämä tilanne muuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan englannin levinneisyyttä maailmassa. Tässä tutkimuksessa käytin lukiossa käytettävien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sekä Profiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyvä kurssi. Odotin näistä kursseista löytyvän eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. Käytin oppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen avulla: mitä englannin variaatioita teksteissä on sekä mitä englanninkielisiä kulttuureita oppikirjoissa esitellään? Kävin kappaleet yksi kerrallaan läpi ja huomioin etenkin sanojen kirjoitusasun sekä sanaston ylipäänsä. Lisäksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sekä ulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sekä kappaleen ulkoasussa että tekstissä. Tulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta huolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa myös englannin kielen muista variaatioista ja sen levinneisyydestä maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sekä Englannin englannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyyttä muun muassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon. Tutkimustuloksia voi hyödyntää englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa. Opiskelijoille itselleen on hyödyksi osata tunnistaa englannin variaatioita käyttäessään kieltä esimerkiksi työelämässä. Aineisto oli kuitenkin to   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlanguage learningen
dc.subject.otherintercultural communicationen
dc.subject.otherglobal Englishen
dc.titleGlobal English : Varieties of English in textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200905131584
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot