Elektroniset pankkipalvelut : kuluttajakokemuksien ja direktiivin 2002/65/EY kohtaaminen
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Päivittäisten pankkipalvelujen hoitaminen Internetin välityksellä on saavuttanut
suuren suosion. Pankkipalvelujen käyttämiseen verkkojen välityksellä liittyy
kuitenkin myös ongelmallisia piirteitä. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin rahoituspalvelujen
etämyyntiä Suomessa sekä esiteltiin rahoituspalvelujen etämyyntidirektiivi
2002/65/EY. Direktiivin tarkoituksena oli luoda yhtenäinen
lainsäädäntö EU:n jäsenvaltioiden välille ja saada aikaan riittävä kuluttajansuoja.
Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastauksia olemassa olevan kirjallisuuden ja
aikaisempien tutkimusten perusteella kahteen tutkimusongelmaan: mitä ongelmia
kuluttajat kokevat elektronisten pankkipalvelujen etäkäytöllä olevan sekä
kuinka kuluttajien kokemat ongelmat ja rahoituspalvelujen etämyyntidirektiivi
kohtaavat. Ajatus tutkia kuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyyntidirektiiviä
oli lähtöisin Nordea-pankin eBanking-yksiköstä.
Aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimuksia tarkasteltaessa selvisi, että eri tutkimuksissa
löydetyt kuluttajien kokemat ongelmat pankkipalvelujen etäkäytössä
ovat hyvin samansuuntaisia. Sen sijaan kuluttajien kokemat ongelmat ja rahoituspalvelujen
etämyyntiä säätelevä direktiivi sisälsivät erilaisia asioita, joilla ei
näyttäisi olevan yhteyttä toisiinsa. Direktiivi ei tuonut ratkaisuja kuluttajien kokemiin
ongelmiin elektronisten pankkipalvelujen käytössä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5308]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
How emotions are considered crucial on an omnichannel banking environment in gaining customer loyalty
Haapio, Hannele (Routledge, 2019)Emotions have been studied in a marketing context for years. However, the rapid change of digital channels and customers’ omnichannel behavior emphasize the need to further investigate how emotions are considered to play ... -
Electronic banking in Finland : consumer beliefs, attitudes, intentions and behaviors
Karjaluoto, Heikki (University of Jyväskylä, 2002)This study focuses on developing a theoretical model with a practicaljustification within the field of electronic banking. We ground our discussion on the framework of consumer behavior and electronic banking by linking ... -
Advantages and disadvantages of decentralized financial (DeFi) services
Kirvesoja, Ville (2022)Uudet innovaatiot kuten lohkoketju ja älysopimukset ovat avanneet oven uudenlaisille täysin hajautetuille ja avoimille rahoituspalveluille, jotka toimivat ilman välikäsiä. Tämä uusi suuntaus on saanut nimen hajautettu ... -
Yritysrahoituksen neuvontapalveluiden laatu
Niemelä, Tarja (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2014)Tämä maaseutuyritysten rahoitusneuvonnan palveluiden laadun arviointi pe- rustuu Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) toi- meksiantoon. Arviointi on kohdennettu Manner-Suomen ... -
FinTech-innovaatiot ja niiden vaikutus finanssipalveluiden eri osa-alueisiin
Karhu, Ilari (2020)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee finanssiteknologisia innovaatioita ja niiden taustalla olevia teknologioita eri finanssipalveluiden osa-alueissa. Tutkielmassa käydään läpi finanssiteknologisia innovaatioita mm. maksujen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.