"You look delicious" : food, eating, and hunger in Margaret Atwood's novels
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2007Oppiaine
NaistutkimusFM Johanna Lahikaisen naistutkimuksen väitöskirjan ””You look delicious”. Food, Eating, and Hunger in Margaret Atwood’s Novels” (”Näytät herkulliselta”. Ruoka, syöminen ja nälkä Margaret Atwoodin romaaneissa) tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä dosentti Päivi Kosonen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena dosentti Eeva Jokinen. Kanadalainen Margaret Atwood on palkittu ja rakastettu kirjailija ympäri maailman. Atwood on todennut, että ruoka ja syöminen ovat elämämme perustavia ja ensimmäisiä asioita. Me syömme ennen kuin ymmärrämme kieltä, sukupuoltamme tai kansallisuuttamme. Ehkä hieman ilkikurisesti Atwood väittää, että ateriat ovat kirjallisuuden peruselementtejä: lähes yhtä yleisiä ja tärkeitä kuin rakkaus, kuolema, sota ja luonto.. Johanna Lahikainen tarkastelee tutkimuksessaan ruoan, syömisen ja nälän motiivia kymmenessä Atwoodin romaanissa vuosilta 1969-2000. Syöminen ja nälkä nähdään tutkimuksessa laajassa merkityksessä: sekä konkreettisesti että symbolisesti. Henkilöhahmot ovat nälkäisiä myös ihmissuhteissaan.
...
This dissertation analyses the motif of food, eating, and hunger in novels by the Canadian author Margaret Atwood. The primary material consists of ten novels: The Edible Woman (1969), Surfacing (1972), Lady Oracle (1976), Life Before Man (1979), Bodily Harm (1981), The Handmaid’s Tale (1985), Cat’s Eye (1988), The Robber Bride (1993), Alias Grace (1996) and The Blind Assassin (2000). The motif of food, eating, and hunger is most explicit in The Edible Woman and Lady Oracle. In other novels it is more implicit, an undercurrent.. Food and eating do not only have tangible representation, but a symbolic, metaphorical level. Representation of food, eating, and hunger in fiction is intertwined with the issues of body, power, otherness, gender, class, ethnic orientation, religion and experience.. This dissertation’s methodological basis lies in feminist literary criticism, and feminist psychoanalytic literary criticism. To be more specific, this work relies on feminist close reading and feminist readership theory, and feminist object-relations theory. Both of these approaches are needed in order to give an adequately multifaceted reading of Atwood’s rich and complex use of the motif of food, eating, and hunger.. The motif is a way of portraying things, which might otherwise be silent, would lack words or would be too banal when put in words: such as depression, fear, pleasure and feeling of deplacedness. It is often a tool for depicting the often-violent sexual difference. The motif appears in connection with the experience of power and powerlessness in relationships, as well as repressed, problematic or cherished memories. Atwood’s novels present a fictional world where the motif of food and eating is one way of portraying the characters’ situations, feelings and possibilities in life.. Atwood’s novels are in dialogue with feminism and psychoanalytic thinking. Her protagonists are traumatised, divided selves, and this traumatisation is visible in the novels’ narratives and narration. They tell their story in bits and pieces, in a lingering style, which engages the reader. They see themselves as faulty and unreliable narrators, and often ponder and apologise for this.. Readers, myself and others, can become implicated, emotionally engaged with textual others, e.g. narrators or characters. This dissertation explores implicated readers’ reactions to the novels’ endings.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-2938-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Naisen asema ja naiseus Margaret Mitchellin romaanissa Gone with the wind
Saarikivi, Anna (2001) -
Vampyyriuden ja vampyyriksi muuttumisen queerista luonteesta Bram Stokerin Draculan naishahmojen analyysin kautta
Lagus, Nienna (2020)Tutkimus siitä, kuinka vamypyrius muuttaa naishahmojen toimintaa ja toiminnan mahdollisuuksia. Mina ja Lucy muuttuvat tavallisen naisen rajojen yli joksikin kolmanneksi. -
Konstruktivistinen naiskuva ja sen rakentuminen Thomas Hardyn romaanissa Tess of the d'Urbervilles
Sysmäläinen, Minna-Maria (2006) -
The Future of Food in Margaret Atwood's Oryx and Crake
Ahva, Lasse (2018)Ympäristön ja kulttuurin välinen suhde on tullut yhä suositummaksi tutkimuksen kohteeksi 1960-luvulla tapahtuneen ympäristöheräämisen jälkeen. Humanistisissa tieteissä tämä on tullut näkyväksi ekokriittisten teorioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.