Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorLaukkanen, Jesse
dc.date.accessioned2024-12-30T15:23:32Z
dc.date.available2024-12-30T15:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99213
dc.description.abstractOver the years, ice hockey players have been tested in many different ways, both on and off the ice. The aim of this testing has been to understand the versatile characteristics of ice hockey players using a variety of sports technology methods. This thesis aimed to find out how to measure and monitor ice hockey players using sports technology during on-ice practices and matches. In addition, the study aimed to find out what information these sports technology methods provide in concrete terms to ice hockey players and how this information can be used in practice. Based on the study, the sports technologies used during on-ice practices can be divided into timing technologies, motion imaging technologies, wearable technologies, and other technologies. Fewer sports technologies were used during ice hockey matches than during on-ice practices. The sports technologies used during ice hockey matches were local positioning systems, wearable technologies, internal load monitoring technologies, and analysis software. The use of sports technologies appears to offer the user additional information on features when used with experts. This addition-al information can be used, for example in collaboration with the coach, to develop the features of the ice hockey player, which could potentially improve the player's performance during matches, and possibly also the whole team’s performance. The thesis was conducted as a systematic literature review.en
dc.description.abstractJääkiekkoilijoita on testattu vuosien saatossa monin eri tavoin niin jäällä kuin jään ulkopuolella. Testauksen tavoitteena on ollut ymmärtää jääkiekkoilijoiden moninaisia ominaisuuksia hyödyntäen erilaisia liikuntateknologisia menetelmiä. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka jääkiekon kenttäpelaajia voidaan mitata ja seurata liikuntateknologian avulla jääharjoitteluiden ja otteluiden aikana. Tutkielmassa pyrittiin myös selvittämään, mitä tietoa nämä liikuntateknologiset menetelmät antavat konkreettisesti jääkiekkoilijoista ja miten tietoa voidaan hyödyntää käytännössä. Tutkimuksen perusteella jääharjoittelun aikana hyödynnetyt liikuntateknologiat voidaan jakaa ajanottoteknologioihin, liikkeen kuvantamisteknologioihin, puettaviin teknologioihin sekä muihin teknologioihin. Otteluiden aikana havaittiin vähemmän hyödynnettyjä liikuntateknologioita kuin jääharjoitteluiden aikana. Otteluiden aikana hyödynnettyjä liikuntateknologioita olivat paikalliset paikantamisjärjestelmät, puettavat teknologiat, sisäisen kuormituksen seurantateknologiat sekä analysointiohjelmistot. Liikuntateknologioiden käyttö näyttäisi tarjoavan käyttäjälleen lisätietoa mitatuista ominaisuuksista, kun mittaukset tehdään asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä. Lisätietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi valmentajan kanssa yhteistyössä jääkiekkoilijan ominaisuuksien kehittämiseen, joka siten mahdollisesti parantaa pelaajan suoritusta otteluiden aikana, sekä mahdollisesti myös joukkueen suoritusta. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY-NC-ND
dc.titleLiikuntateknologiat jääkiekon kenttäpelaajien mittaamiseen ja seurantaan jääharjoitteluiden sekä otteluiden aikana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412308018
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Information Systemsen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätieteen maisteriohjelmafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND