Sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu eräässä julkisen sektorin organisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Organisaatiot ovat yhä enenevissä määrin kohdanneet paineita muuttaa ja tehostaa prosessejaan. Muutospaineiden taustalla vaikuttavat uudet odotukset ja vaatimukset organisaatioita kohtaan sekä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset, kuten digitalisaation ja automatiikan lisääntyminen. Nämä paineet muutokselle ovat vaikuttaneet myös julkisen sektorin organisaatioihin. Julkisen sektorin organisaatiot ovatkin pyrkineet tehostamaan prosessejaan muun muassa lisäämällä niihin automatiikkaa sekä itsepalvelullistamalla niitä. Prosessien sujuvuus vaatii lisäksi organisaatioilta hyvää sisäistä asiakaspalvelua. Organisaation sisäisten prosessien johtamiseen tulisikin kiinnittää huomiota, koske ne vaikuttavat olennaisesti organisaation menestykseen. (Ahmad et al., 2024; Braun & Hadwich, 2016; Ehrhart et al., 2011; Jurczuk, 2021.)
Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten prosessijohtamisen metodit, erityisesti organisaation sisäinen asiakaspalvelu ja itsepalvelu ilmenevät tutkimuksen kohteena olevassa julkisen sektorin organisaatiossa ja sen pitkälti automatisoidussa Excel-laskutusprosessissa. Tarkastelun keskiössä ovat tutkittavien kokemukset. Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineistona toimivat teemahaastattelut sekä tutkittavan organisaation prosessikuvaus Excel-laskutusprosessista.
Tutkielman tulokset ovat yhteneväiset aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella sisäisellä asiakaspalvelulla on oma tärkeä paikkansa pitkälti automatisoiduissa ja itsepalvelullistetuissa prosesseissa. Sekä sisäinen asiakaspalvelu että itsepalvelu ovat tämän tutkielman perusteella osa nykyaikaista työkulttuuria. Tutkielman tulokset myös tukevat aiemmissa tutkimuksissa esille tuotua käsitystä yksityiselle sektorille kehitettyjen käsitteiden ja työkalujen soveltumattomuudesta julkisen sektorin organisaatioiden kontekstiin sellaisinaan. Prosessijohtamisen keinojen avulla on puolestaan tulosten perusteella mahdollista pyrkiä parantamaan organisaation prosesseja kokonaisvaltaisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Julkisen sektorin asianhallintaprosessin digitalisointi
Määttä, Hanna (2023)Kuntien tehtäviä säätelevät erilaiset lait ja asetukset. Asianhallinnalla on tärkeä rooli kuntien toiminnoissa ja päätöksenteossa. Keuruun kaupungin asianhallintaprosessi on jo pitkälle digitalisoitu, mutta edelleen on ... -
Innovatiivisuus ja sen johtajuuskäytännöt julkisen sektorin organisaatiossa
Horttana, Emilia (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa innovatiivisuudesta, innovatiivisuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä innovatiivisuuteen yhteydessä olevista johtajuuskäytännöistä suuressa suomalaisessa julkisen sektorin ... -
Osallistavan tavoitejohtamisen vaikutus strategian toimeenpanon edellytyksiin ja työsuoriutumiseen : kokemuksia OKR-mallin käyttöönotosta julkisen sektorin organisaatiossa
Sampolahti-Hänninen, Heli (2023)Organisaatioiden on vastattava asiakkaiden ja yhteiskunnan kasvaviin vaatimuksiin yhä rajallisemmilla resursseilla nopeasti muuttuvassa maailmassa, mikä edellyttää jatkuvaa kehittymistä ja tuloksellisuuden arviointia. Nämä ... -
Työnantajamielikuva ja sen merkitys organisaatioon sitoutumiselle julkisen sektorin organisaatiossa
Ahlbom, Aino (2024)Työnantajamielikuva on saanut lisääntyvissä määrin huomiota, sillä työvoimasta on pulaa ja tilanteen ennustetaan pahenevan. Samaan aikaan tietotyö lisääntyy ja työntekijät ovat yhä tärkeämpi resurssi. Työnantajabrändäyksen ... -
Luottamuksesta kontrolliin, estetiikasta markkinaorientaatioon : markkinaistuminen julkisen sektorin ja kulttuurialan kolmannen sektorin suhteessa
Ruusuvirta, Minna (Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seura, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.