An exploration of transnational post-study abroad nostalgia and revisit intention among transnational graduates
Tekijät
Päivämäärä
2024Oppiaine
Intercultural Communication (maisteriohjelma)Master's Degree Programme in Intercultural CommunicationTekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Opiskelijoiden kansainvälisen liikkuvuuden lisääntyessä monet eri maiden hallitukset etsivät keinoja houkutella kansainvälistä ammattitaitoista työvoimaa talouskasvun edistämiseksi, myös Suomessa. Kansainväliset korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat usein "ihannoitu" ja haluttu osaavan työvoiman lähde. Tässä yhteydessä tutkinnon suorittaneita kohdellaan kuitenkin usein hyödykkeinä, joita käytetään paikallisen työvoiman polttoaineena. Lisäksi monet kansainvälisistä korkeakoulututkinnon suorittaneista muuttavat pois opiskelumaastaan valmistuttuaan ja näin ollen vievät osaamisensa ja työvoimansa mukanaan. Koska kansainvälinen opiskelu ulkomailla on merkityksellinen elämänvaihe, tutkinnon suorittaneet säilyttävät emotionaaliset ja monikansalliset siteensä opiskelumaata kohtaan vielä pitkään valmistumisen ja maasta poistumisen jälkeen, mikä vaikuttaa heidän monikansalliseen identiteettiinsä ja tuleviin liikkuvuusaloitteisiinsa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan transnationalismin näkökulmasta, miten Jyväskylän yliopistosta valmistuneet kansainvälisen tutkinnon suorittaneet ilmaisevat transnationaalisia identiteettejään ja nostalgian tunteita Jyväskylää ja Suomea kohtaan maastamuuton jälkeen ja vaikuttaako nostalgia heidän aikomukseensa palata Suomeen. Tutkimukset osoittavat, että nostalgia henkilökohtaisesti merkityksellistä paikkaa ja aikaa kohtaan voi lisätä aikomusta palata sinne. Harkintaotannan avulla aineisto kerättiin viideltä kansainväliseltä maisteriopiskelijalta, jotka olivat opiskelleet Jyväskylässä ja sittemmin valmistuneet ja lähteneet Suomesta. Järjestettiin synkroninen, puolistrukturoitu online-kohderyhmätilaisuus, ja aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin avulla, jonka tuloksena generoitiin kolme erillistä teemaa.
Syntyneet teemat korostivat tapoja, joilla tutkinnon suorittaneet käsitteellistävät opiskelukokemuksensa nostalgiseksi, ja sitä, miten tämän nostalgisen kokemuksen pitäminen merkityksellisenä nykyisessä jokapäiväisessä elämässä jatkoi heidän transnationaalisen identiteettinsä rakentamista. Ne paljastivat myös tapoja, joilla nostalginen opiskelukokemus ulkomailla pinttyy heidän tuleviin liikkuvuusaikomuksiinsa. Yliopistojen ja poliittisten päättäjien ymmärtäessä syvällisemmin tutkinnon suorittaneiden emotionaalisia siteitä opiskelumaata kohtaan, he voivat kehittää siltojen rakentamismenetelmiä ja lähestyä maasta muuttaneita tutkinnon suorittaneita inhimillisemmin potentiaalisina paluumuuttajina tai kulttuurilähettiläinä, jotka voivat myös mainostavaa Suomea ikätovereilleen.
...
While international student mobility flows increase, governments globally seek ways to attract international skilled labour for economic growth, Finland included. International university graduates are often an ‘’idealized’’ and sought after group of this skilled labour. However, in this context, the graduates are often treated as commodities assigned to fuel local labour force. Moreover, upon graduating from their host universities, many international graduates move out of their host countries, taking their skills and labour with them. Still, because international study abroad experience is an impactful life period, the graduates continue to maintain their emotional and transnational ties towards the host country long after the graduation and exit, influencing their transnational identities and future mobility initiatives.
This thesis, through the lens of transnationalism, examines how international graduates from Jyväskylä University express their transnational identities and feelings of nostalgia towards Jyväskylä and Finland post-emigration, and if the nostalgia influences their intention to revisit Finland. Studies show that nostalgia towards a personally meaningful place and time has the potential to increase the intention to revisit there. Through purposive sampling, data was col-lected from five international master’s student graduates who studied in Jyväskylä but had since left Finland. A syn-chronous, semi-structured online focus group session was arranged, and the dataset was analysed with reflexive the-matic analysis resulting in three distinct themes.
The resulting themes highlighted the ways transnational graduates conceptualize their study abroad experience as nos-talgic, and how keeping this nostalgic experience relevant in their current daily lives continued to construct their trans-national identities. They also revealed ways how the nostalgic study abroad experience ties to their mobility aspira-tions. By gaining a deeper understanding of their emotional ties with their host country and intention to revisit post-emigration, universities and policymakers can develop bridge building methods and approach emigrated graduates more humanely as potential returnees or cultural ambassadors who may also promote Finland to their peers.
...
Asiasanat
post-graduation migration international students transnational students transnational graduates international student mobility higher education internationalization emigration repatriation revisit intention transnational identity post-study abroad nostalgia maastamuutto opiskelijat ylirajaisuus opiskelu ulkomailla nostalgia kansainvälinen liikkuvuus students transnationalism studies abroad international mobility
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Intra-regional mobility of PhD students in the European Union : the outcomes of region-making policy?
Mathies, Charles; Cantwell, Brendan (Taylor & Francis, 2022)This paper examines the flow of intra-European Union (EU) students for doctoral (PhD) studies to identify reasons for differences in international student mobility and migration (ISM) among member states. Rather than ... -
International Student Migration in Finland : The Role of Graduation on Staying
Mathies, Charles; Karhunen, Hannu (STAR Scholars Network, 2021)There is increasing attention on the retention of international students with many stakeholders desiring to keep international students for long-term economic growth. This study examines the factors affecting international ... -
New Voices from Intersecting Identities Among International Students Around the World : Transcending Single Stories of Coming and Leaving
Koo, Katie; Mathies, Charles (Journal of International Students, 2022)In this article, we introduce our special issue, “International students’ lived experiences in the era unprecedented uncertainty and challenges: New voices from intersectional identities.” Our motivation and intention for ... -
Second language learning and the creation of a sense of belonging : experiences of international PhD students in Finland
Weingärtner, Katharina Bettina (2023)Embedded in the context of internationalization of Higher Education, the focus of this study is on the reciprocal relationship between the Finnish language learning process of international PhD students and the development ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.