dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Hietamaa, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2024-12-12T07:00:42Z | |
dc.date.available | 2024-12-12T07:00:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98947 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu -työ tutkii kansainvälistymisen tavoitteita koulutuksen kentällä
keskeisten koulutuksen kansainvälistymistä sekä ohjausta määrittelevien eurooppalaisten ja kansallisten politiikkadokumenttien kautta. Työn tarkoituksena
on selvittää, millaisia tavoitteita koulutuksen kansainvälistymiselle näissä dokumenteissa annetaan, ja sitä kautta määritellä kansainvälisyysohjauksen termiä koulutuksen kentällä.
Globalisaation vaikutukset ovat läsnä arjessamme monin eri tavoin ja kansainvälistymisen ja kansainvälisen osaamisen teemat kytkeytyvät vahvasti paitsi
korkea-asteen koulutukseen myös alemmille koulutusasteille. Perinteisesti kansainvälistymisen näkyvin muoto koulutuksen kentällä on ollut opiskelijoiden ja
työntekijöiden liikkuvuus, mutta nykyään tunnistetaan, että kansainvälistä osaamista voi hankkia myös monin muin tavoin.
Työn aineistona toimivat yhdeksän politiikkadokumenttia, joista kuusi on
koulutuksen ja kolme ohjauksen kentältä. Dokumenttianalyysivaiheessa aineistosta löydettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla kolme keskeistä näkökulmaa, joihin dokumenteissa mainitut kansainvälistymisen tavoitteet voitiin luokitella. Nämä ovat Euroopan kilpailukyvyn ja talouskasvun näkökulma, yhteiskunnallisten arvojen ja ilmiöiden näkökulma sekä yksilöiden henkilökohtaisen
elämän ja kehityksen näkökulma. Dokumenttianalyysi tulosten ja kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin viisi kansainvälisyyteen ohjaamisen keskeistä ulottuvuutta koulutuksen kentällä, ja näiden avulla muodostettiin ehdotelma kansainvälisyysohjauksen määritelmäksi koulutuksen kentälle. | fi |
dc.format.extent | 108 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kansainvälisyysohjaus | |
dc.subject.other | kansainvälinen osaaminen | |
dc.subject.other | kotikansainvälisyys | |
dc.subject.other | elinikäinen ohjaus | |
dc.title | Kansainvälisyysohjausta määrittelemässä : mihin ohjaamme, kun ohjaamme kansainvälisyyteen? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412127769 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | liikkuvuus | |
dc.subject.yso | kansainvälistyminen | |
dc.subject.yso | kansainvälisyys | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | kansainvälisyyskasvatus | |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | liikkuvuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |