Show simple item record

dc.contributor.advisorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorHietamaa, Liisa
dc.date.accessioned2024-12-12T07:00:42Z
dc.date.available2024-12-12T07:00:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98947
dc.description.abstractTämä pro gradu -työ tutkii kansainvälistymisen tavoitteita koulutuksen kentällä keskeisten koulutuksen kansainvälistymistä sekä ohjausta määrittelevien eurooppalaisten ja kansallisten politiikkadokumenttien kautta. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia tavoitteita koulutuksen kansainvälistymiselle näissä dokumenteissa annetaan, ja sitä kautta määritellä kansainvälisyysohjauksen termiä koulutuksen kentällä. Globalisaation vaikutukset ovat läsnä arjessamme monin eri tavoin ja kansainvälistymisen ja kansainvälisen osaamisen teemat kytkeytyvät vahvasti paitsi korkea-asteen koulutukseen myös alemmille koulutusasteille. Perinteisesti kansainvälistymisen näkyvin muoto koulutuksen kentällä on ollut opiskelijoiden ja työntekijöiden liikkuvuus, mutta nykyään tunnistetaan, että kansainvälistä osaamista voi hankkia myös monin muin tavoin. Työn aineistona toimivat yhdeksän politiikkadokumenttia, joista kuusi on koulutuksen ja kolme ohjauksen kentältä. Dokumenttianalyysivaiheessa aineistosta löydettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla kolme keskeistä näkökulmaa, joihin dokumenteissa mainitut kansainvälistymisen tavoitteet voitiin luokitella. Nämä ovat Euroopan kilpailukyvyn ja talouskasvun näkökulma, yhteiskunnallisten arvojen ja ilmiöiden näkökulma sekä yksilöiden henkilökohtaisen elämän ja kehityksen näkökulma. Dokumenttianalyysi tulosten ja kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin viisi kansainvälisyyteen ohjaamisen keskeistä ulottuvuutta koulutuksen kentällä, ja näiden avulla muodostettiin ehdotelma kansainvälisyysohjauksen määritelmäksi koulutuksen kentälle.fi
dc.format.extent108
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkansainvälisyysohjaus
dc.subject.otherkansainvälinen osaaminen
dc.subject.otherkotikansainvälisyys
dc.subject.otherelinikäinen ohjaus
dc.titleKansainvälisyysohjausta määrittelemässä : mihin ohjaamme, kun ohjaamme kansainvälisyyteen?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412127769
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoliikkuvuus
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysokansainvälisyys
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysokansainvälisyyskasvatus
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysoliikkuvuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright