Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS]: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden
Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus: Integraatiota tukevat keinot Skotlannissa, Suomessa ja Ruotsissa [TEAMS]
Hökkä, Päivi; Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Vähäsantanen, Katja. Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS]: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden. V. 31.12.2022. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/98551
Authors
Date
2024Access restrictions
Access to the dataset is restricted due to personal data content. You can still contact the author(s) regarding the material.
Copyright
Hökkä, Päivi, Tarnanen, Mirja and University of Jyväskylä
Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus (Teaching that Matters for Migrant Students, lyhennettynä TEAMS) on kansainvälinen hanke, jonka toteuttivat yhteistyössä tutkijat Edinburghin, Tukholman, Jyväskylän ja Turun yliopistoista. Hankkeen rahoittajana toimi NordForsk. Hankkeen tavoitteena oli auttaa opettajia ja kouluja kohtaamaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tarpeet. Hanke keskittyi opettajien työhön eri kouluissa sekä erilaisiin tukijärjestelmiin, jotka ovat oppilaiden ja opettajien käytettävissä Ruotsissa, Suomessa ja Skotlannissa. TEAMS pyrki ymmärtämään, miten opettajat ja muu henkilökunta tekevät yhteistyötä koulun sisällä ja sen ulkopuolella mahdollistaakseen integraatioprosessit maahanmuuttotaustaisten oppilaiden ympärillä. Siksi hankkeessa keskityttiin sellaisiin yhteistyökäytäntöihin, jotka auttavat luomaan inklusiivisia kouluympäristöjä.
Hankkeessa kerättiin sekä määrällistä että laadullista aineistoa opettajien käsityksistä, toimintatavoista ja sosiaalisista verkostoista sekä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden integraatioprosesseja koskevista kokemuksista kaikissa kolmessa maassa. Tämä tutkimusaineisto sisältää vain suomalaisen laadullisen aineiston, joka on kerätty kolmessa eri aallossa vuosina 2021–2022. Aineisto on kerätty kahdessa yläkoulussa (luokat 7–9), jotka sijaitsivat yhdessä suuressa ja yhdessä keskikokoisessa kaupungissa Suomessa. Aineisto koostuu kouluhenkilöstön ja oppilaiden käsityksiä kartoittavista haastatteluista (n=15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n=3/11 (w3), sisältäen 5 pari- tai ryhmähaastattelua) sekä laadullisesta kouluhenkilöstön toimintatapoja ja vuorovaikutusta koskevasta havainnointiaineistosta (6 päivältä, noin 40 sivua muistiinpanoja ilman kuvia, fonttikoko 12). Aineisto sisältää haastattelulitteroinnit ja havainnointimuistiinpanot Word (.docx)- ja ATLAS.ti (.atlproj22) -tiedostoina. ATLAS.ti-sovellusta on hyödynnetty haastatteluiden jatkokäsittelyssä. Teaching that Matters for Migrant Students [TEAMS] is an international project carried out by teams of researchers from the University of Edinburgh, Stockholm University, University of Jyväskylä and University of Turku. The project was funded by NordForsk. The aim of the project was to help teachers and schools to meet the needs of migrant students. The project focused on the work of teachers within different schools and different support systems that are available to students and teachers in Scotland, Sweden and Finland. TEAMS aimed to understand how teachers and schools work with others within and beyond schools to enable integration processes around migrant students. Therefore, the project focused on collaborative practices that help build inclusive school environments.
The project collected both quantitative and qualitative data on teachers' beliefs, practices and social networks, and the integration experiences of migrant students in all three countries. This research data set includes only the Finnish qualitative data collected in three different waves during 2021–2022. The data collected from two lower secondary schools (grades 7–9) located in large and middle-sized cities in Finland.The data consist of qualitative interview data on school staff/students' beliefs (n= 15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n= 3/11 (w3), including 5 pair/group interviews) and qualitative observations data on school staff practices and interaction (6 days, around 40 pages of notes without pictures, font size 12). The data include interview transcripts and fieldwork notes from teachers, instructional support staff, school leaders and external collaborators in MS Word (.docx) and ATLAS.ti (.atlproj22) files. The ATLAS.ti software has been used in processing the interview transcripts.
Hankkeessa kerättiin sekä määrällistä että laadullista aineistoa opettajien käsityksistä, toimintatavoista ja sosiaalisista verkostoista sekä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden integraatioprosesseja koskevista kokemuksista kaikissa kolmessa maassa. Tämä tutkimusaineisto sisältää vain suomalaisen laadullisen aineiston, joka on kerätty kolmessa eri aallossa vuosina 2021–2022. Aineisto on kerätty kahdessa yläkoulussa (luokat 7–9), jotka sijaitsivat yhdessä suuressa ja yhdessä keskikokoisessa kaupungissa Suomessa. Aineisto koostuu kouluhenkilöstön ja oppilaiden käsityksiä kartoittavista haastatteluista (n=15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n=3/11 (w3), sisältäen 5 pari- tai ryhmähaastattelua) sekä laadullisesta kouluhenkilöstön toimintatapoja ja vuorovaikutusta koskevasta havainnointiaineistosta (6 päivältä, noin 40 sivua muistiinpanoja ilman kuvia, fonttikoko 12). Aineisto sisältää haastattelulitteroinnit ja havainnointimuistiinpanot Word (.docx)- ja ATLAS.ti (.atlproj22) -tiedostoina. ATLAS.ti-sovellusta on hyödynnetty haastatteluiden jatkokäsittelyssä.
The project collected both quantitative and qualitative data on teachers' beliefs, practices and social networks, and the integration experiences of migrant students in all three countries. This research data set includes only the Finnish qualitative data collected in three different waves during 2021–2022. The data collected from two lower secondary schools (grades 7–9) located in large and middle-sized cities in Finland.The data consist of qualitative interview data on school staff/students' beliefs (n= 15/0 (wave 1); n=7/5 (w2); n= 3/11 (w3), including 5 pair/group interviews) and qualitative observations data on school staff practices and interaction (6 days, around 40 pages of notes without pictures, font size 12). The data include interview transcripts and fieldwork notes from teachers, instructional support staff, school leaders and external collaborators in MS Word (.docx) and ATLAS.ti (.atlproj22) files. The ATLAS.ti software has been used in processing the interview transcripts.
Publisher
University of JyväskyläKeywords
Dataset in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/213464065
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimusdata [284]
Related funder(s)
NordForskFunding program(s)
NordforskLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Staff Members’ Professional Agency within the Staff Community and the Education Policies : Supporting Integration in Multicultural and Multilingual School Communities
Manninen, Eveliina; Hökkä, Päivi; Tarnanen, Mirja; Vähäsantanen, Katja (MDPI AG, 2022)In recent decades, increased diversity and migration have challenged school staff members’ ways of working. This study aimed to identify the challenges faced by Finnish school staff in supporting students with migrant ... -
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ... -
Learning, teaching and integration of adult migrants in Finland
Kärkkäinen, Katarzyna (University of Jyväskylä, 2017)Learning a new vocation or re-learning one that was previously mastered is considered one of the essential pathways for migrant integration into the Finnish labour market. Thus, vocational educators should have ... -
How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden?
Pantić, Nataša; Sarazin, Marc; Coppe, Thibault; Oral, Didem; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Lund, Anna; Hökkä, Päivi; Vähäsantanen, Katja; Li, Shupin (Elsevier, 2024)This study examines how teachers exercise relational agency - working flexibly with other actors in their social networks to support migrant students. Teachers and other staff members from 7 schools in Scotland, Finland ... -
Coping with discrepancies : implications of career guidance and counselling for migrants’ social inclusion in Finland and Sweden
Aldrovandi, Alessandra; Kalalahti, Mira; Sundelin, Åsa (Taylor & Francis, 2024)Career guidance and counselling (CGC) plays an important role in the ‘egalitarian tradition’ of the Nordic countries’ perspective of education, since it aims to support all students in developing skills and knowledge to ...