Show simple item record

dc.contributor.authorHakola, Daria
dc.date.accessioned2024-11-14T08:18:19Z
dc.date.available2024-11-14T08:18:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0401-3
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98413
dc.description.abstractTämän väitöskirjan motivaatio syntyy tarpeesta käsitellä yrittäjyyskentässä pitkään vallinneita oletuksia yritysten kasvun aiheuttajista ja seurauksista. Aikaisempi tutkimus kuvaa usein liiketoiminnan kasvun universaalina ratkaisuna, sivuuttaen tähän lähestymistapaan liittyvät ongelmat sekä tiettyjen tekijöiden ja kontekstuaalisten olosuhteiden vaikutukset. Tämä väitöskirja, keskittyen pieniin yrityksiin, pyrkii tutkimaan yrittäjän, toimialan ja ympäristötason aiheuttajien vaikutusta yritystason tuloksiin. Väitöskirjan paljastaa onnistuneen yrityskasvun taustalla olevat aiheuttajat, painottaen kasvutapoja, kasvuaikeita ja institutionaalista vaikutusta; sekä tutkii kasvun ja muiden keskeisten mittareiden, kuten yrityksen kannattavuuden ja skaalautuvuuden, välistä suhdetta. Väitöskirja sisältää johdantoluvun ja neljä tutkimusta, jotka kunkin käsittelevät erityisiä kysymyksiä teoreettisesti ja käytännöllisesti. Ensimmäinen tutkimus tarkastelee systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, miksi yritykset valitsevat tiettyjä kasvutapoja. Toinen tutkimus tutkii yrittäjän kasvuaikeiden vaikutusta yrityksen kasvuun pitkittäistutkimuksen avulla. Kolmas tutkimus käyttää meta-analyysiä arvioidakseen yrittäjän kasvuaikeiden vaikutusta yritysten erilaisiin suorituskykymittareihin, ottaen huomioon muodollisten ja epämuodollisten instituutioiden moderoivat vaikutukset. Neljäs tutkimus keskittyy korkean kasvun vaikutuksiin yrityksen laajentamiseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta. Väitöskirja edistää strategisen yrittäjyyden tutkimusta tarjoamalla kattavamman katsauksen yrityskasvuun ja tarkastelemalla aiheuttajia, joita aiemmin pidettiin yleisesti yrityksen menestyksen kannalta hyödyllisinä. Tämä väitöskirja tarjoaa syvällisemmän ymmärryksen yrityskasvusta yhdistämällä tietoa eri maantieteellisistä ja institutionaalisista konteksteista ja käsittelemällä yrityksen suorituskykyä eri mittareiden kautta. Varsinkin väitöskirja haastaa alan oletukset yrittäjän roolista yritysten kasvussa. Se laajentaa myös keskustelua kasvun ja muiden suorituskykymittareiden välisistä kompromisseista. Lisäksi väitöskirja luo yhteyden klassisten keskustelujen ja nykyaikaisten keskustelujen välille yrityskasvun aiheuttajien ja kasvun monimutkaisuuksien ja vaikutusten suhteen organisaation pitkäaikaiseen menestykseen.fin
dc.description.abstractThe motivation for this dissertation arises from the need to address the long-held assumptions in the entrepreneurship field about the causes and outcomes of business growth. Existing research often portrays business growth as a universal solution, neglecting the problems raised by this approach and the influence of specific determinants and contextual factors. This dissertation, emphasizing smaller businesses, explores the impact of the entrepreneur, industry, and environmental level determinants on firm-level outcomes. The primary objectives are to identify the determinants of successful business growth, particularly growth modes, growth intention, and institutional influences, and to explore the relationship between growth and other key metrics, including business profitability and scaling. The dissertation includes an introductory chapter and four studies, each addressing specific questions with theoretical and practical insights. The first study explores why businesses choose specific growth modes through a systematic literature review. The second study examines the effect of entrepreneurial growth intention on business growth in a longitudinal survey setting. The third study employs meta-analysis to assess the influence of entrepreneurial growth intention on different business performance measures, considering the moderating effects of formal and informal institutions. The fourth study focuses on the implication of high growth for business scaling through a systematic literature review. The dissertation contributes to strategic entrepreneurship literature by taking a more comprehensive look at business growth, scrutinizing the effects of factors once universally deemed beneficial for business success. This dissertation offers a more nuanced understanding of business growth by incorporating data across different geographic and institutional contexts and addressing business performance through various measures. In particular, the dissertation challenges the field’s assumption of the role of an entrepreneur in business growth. It also extends the conversation about the trade-offs between growth and other performance benchmarks. Additionally, the dissertation forges a link between classical debates on company growth catalysts and modern discussions about the complexities and implications of growth for lasting business success.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Hakola, D., & Sarna, B. (2023). Motivation behind alternative growth modes in SMEs : a systematic literature review. <i>M. Xheneti, S. Costa, J. Heinonen, & A. Kurczewska (Eds.), Contextual Embeddedness of Entrepreneurship (pp. 107-127). Edward Elgar.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.4337/9781035320684.00015"target="_blank">10.4337/9781035320684.00015</a>. JYX: <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88916"target="_blank"> jyx.jyu.fi/handle/123456789/88916</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Hakola, D., Rönkkö, M., & Peltonen, J. (2024). Exploring the Paradise: The Dark Side of Growth Intention. <i>Unpublished manuscript.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Hakola, D., Ilyas, I. M., & van Essen, M. (2024). Revisiting the impact of growth intention on firm growth and profitability: A meta-analysis on institutions. <i>Under review.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli IV:</b> Achtenhagen, L., Hakola, D., & Naldi, L. (2024). Beyond High Growth: Disentangling the Complexities of Business Scaling. <i>J. Jansen, & V. Collewaert, Handbook of Research on Scaling and High-Growth Firms. Edward Elgar Publishing. In Print in 2024.</i>
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherbusiness growthen
dc.subject.otheryrityskasvufi
dc.subject.otherprofitabilityen
dc.subject.othertuottavuusfi
dc.subject.otherscalingen
dc.subject.otherskaalausfi
dc.subject.othergrowth modeen
dc.subject.otherkasvutapafi
dc.subject.othergrowth intentionen
dc.subject.otherkasvuaikomusfi
dc.subject.otherformal and informal institutionsen
dc.subject.otherviralliset ja epäviralliset instituutiotfi
dc.titleBeyond Business Growth: Unpacking the Determinants and Limitations
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0401-3
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulu
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economics
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.subject.ysoenterprisesen
dc.subject.ysoyrityksetfi
dc.subject.ysogrowthen
dc.subject.ysokasvufi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright