Digital sustainability and actor roles - Case Leading Company Ecosystem
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
The purpose of this master’s thesis is to study leading company ecosystems funded by Business Finland. Sustainable development and digitalization require from the industries new solutions and wide-ranging cooperation in a continually changing business environment. The purpose of this thesis is to gain understanding of digitalization’s significance for sustainable development, the roles of different actors in these leading company ecosystems and factors impacting co-creation. The study was carried out as a qualitative case study. The research data was collected from the public roadmaps of leading companies and by semi-structured individual interviews of experts from the leading companies, Business Finland and ecosystem partners. The study results show that leading companies have several key areas where they rely on researching and developing innovative digital technologies to support also their sustainability objectives. The leading companies have a dominant role as they set the roadmaps and expected to steer these ecosystems toward achieving the ambitious missions which reflect their strategic goals. The relationships and dependencies make the ecosystem management and collaboration dynamic and complex. The findings suggest that the leading company ecosystems are a combination of knowledge, innovation, business and entrepreneurship ecosystems. The research findings indicate that by ensuring thorough project preparation, forming a well-rounded consortium, setting clear and realistic objectives, maintaining open communication, and planning exploitation, the collaborative projects can achieve their goals and drive significant industry development. The study underscores the importance of clearly defined roles, responsibilities and benefits for all ecosystem actors to prevent ambiguity and ensure effective collaboration.
...
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia Business Finlandin rahoittamia veturiekosysteemejä. Kestävän kehityksen vaatimukset sekä digitalisaatio edellyttävät teollisuudelta uusia ratkaisuja ja laaja-alaista yhteistyötä muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tämän tutkielman tarkoitus on ymmärtää syvällisemmin digitalisaation merkitystä kestävässä kehityksessä, eri toimijoiden rooleja veturiekosysteemeissä sekä yhteiskehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä vetureiden julkisia tiekarttoja sekä puolistrukturoiduilla veturiekosysteemien edustajien, Business Finlandin ja ekosysteemien yhteistyökumppaneiden henkilöhaastatteluilla. Tutkimustulokset osoittavat, että veturiyrityksillä on useita avainalueita, jossa he panostavat innovatiivisten digitaalisten teknologioiden tutkimiseen ja kehittämiseen samalle edistäen vastuullisuustavoitteitaan. Veturiyrityksillä on voimakas rooli määrittäessään ekosysteemeiden tiekartat. Heidän odotetaan johtavan näitä ekosysteemejä kohti kunnianhimoisia missioita, jotka kuvastavat veturiyritysten omia strategisia tavoitteita. Toimijoiden väliset suhteet ja riippuvuudet tekevät ekosysteemin hallinnasta ja yhteistyöstä dynaamista ja monimutkaista. Tulokset viittaavat siihen, että veturiyritysekosysteemit ovat yhdistelmä osaamisen, innovaation, liiketoiminnan ja yrittäjyyden ekosysteemejä. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että huolellinen hankevalmistelu, monipuolinen konsortio, selkeät ja realistiset tavoitteet sekä avointa viestintää ja selkeä hyödyntämissuunnitelma auttavat yhteistyöprojekteja saavuttamaan tavoitteensa ja edistämään merkittävää toimialojen kehitystä. Tutkimus korostaa selkeästi määriteltyjen roolien, vastuiden ja hyötyjen merkitystä ekosysteemin toimijoille, jotta vältetään epäselvyydet ja varmistetaan tehokas yhteistyö.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29424]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Competitive advantage from sustainability marketing of bio-based products : a multiple case study of three sustainable chemical companies’ sustainability marketing
Rasa, Suvi (2018)Tutkimus keskittyy kestävyysmarkkinoinnin mahdollisuuksiin tuoda kilpailuetua uusille biotuotteille eli biomateriaaleille ja –kemikaaleille. Kestävyysmarkkinointia tutkitaan yritysmarkkinoinnin kontekstissa. Tutkimuksen ... -
Does the current sustainability reporting of the software company meet the requirements of European Sustainability Reporting Standards : a case study
Laine, Venla (2024)The environment in which organizations operate is changing and with sustainability reporting they can transparently address the economic, environmental, social, and governance impacts of the company’s processes. The ... -
Does the current sustainability reporting of the software company meet the requirements of European Sustainability Reporting Standards : a case study
Laine, Venla (2024)The environment in which organizations operate is changing and with sustainability reporting they can transparently address the economic, environmental, social, and governance impacts of the company’s processes. The ... -
Sustainability and sustainability communication of pharma industry companies located in Finland
Sirkko, Hannamari (2023)Sustainability is an important part of business environment as responsible behaviour is expected from companies in the dimensions of environment, social and business. Even though there are no commonly accepted definition ... -
How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company?
Bilciurescu, Andreea (2021)Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ...