The role of private sector sports clubs’ Corporate Social Responsibility (CSR) activities on partnerships
Authors
Date
2024Discipline
Specialisation in Economics and Business AdministrationSpecialisation in Economics and Business AdministrationCopyright
© The Author(s)
In contemporary societies, responsibility has become a major topic of discussion within companies. Sports clubs are also paying more and more attention to responsible behavior. Little is known about sports clubs, particularly in the private sector, and the Corporate Social Responsibility (CSR) work they do. Moreover, the role of CSR activities in partnerships is not well known. This study focuses on exploring the role that CSR plays in sport partnerships.
The study combines conceptual frameworks from both responsibility and its different dimensions. The framework also addresses partnerships and their creation, drawing on the literature to examine the role of responsibility in partnership building and engagement. The research questions focused on how the interviewees understand the concept of responsibility and the role of responsibility in partnerships now and in the future.
The data was collected through qualitative theme interviews. Six companies were interviewed for the study. Three of them were private sector sports clubs and three companies were partners of one of the above-mentioned companies, which have information on CSR on their websites. The transcribed data was analysed with the means of thematic content analysis.
The results showed that the CSR work of private sector sports clubs has a clear role in creating partnerships and improving engagement. The partners see positive benefits in terms of both image and communication. In addition, the study shows that responsibility work can also have a positive impact on the size of the partnership. Sports clubs would benefit from investing in responsibility in the future. In particular, sports clubs should invest in social responsibility.
...
Vastuullisuus on noussut viime aikoina merkittäväksi puheenaiheeksi yhteiskunnassa ja yrityksissä. Myös urheiluseuroissa vastuulliseen toimintaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Erityisesti yksityisen sektorin urheiluseuroista ja heidän tekemästä vastuullisuustyöstä on olemassa vähän tietoa. Lisäksi ei tunneta sitä, minkälainen rooli vastuullisuustoiminnoilla on yhteistyökumppanuuksiin. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään, minkälainen rooli vastuullisuudella on urheilun yhteistyökumppanuuksissa.
Tutkimuksen viitekehys yhdistää käsitteistöä vastuullisuudesta ja sen eri osa-alueista. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään yhteistyökumppanuuksia sekä niiden luomista. Tutkimuskysymykset keskittyivät selvittämään, kuinka haastattelijat ymmärtävät vastuullisuuden käsitteistöä sekä vastuullisuuden vaikutusta yhteistyökumppanuuksiin.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisella teemahaastattelulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta yritystä. Kolme heistä olivat yksityisen sektorin urheiluseuroja ja kolme yritystä olivat jonkun edellä mainitun yhteistyökumppaneita, joilta löytyy vastuullisuudesta tietoa omilta verkkosivuiltaan. Litteroitua aineistoa analysoitiin temaattisen sisällönanalyysinmenetelmin.
Tutkimustulokset osoittivat, että yksityisen sektorin urheiluseurojen vastuullisuustyöllä on selkeä merkitys yhteistyökumppanuuksien luomiseen, laajuuteen sekä parempaan sitouttamiseen. Yhteistyökumppanit näkevät vastuullisuustyössä positiivista hyötyä niin imagollisesti kuin viestinnällisesti. Urheiluseurojen kannattaa panostaan vastuullisuuteen tulevaisuudessa, keskittyen erityisesti sosiaalisen vastuullisuuteen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Using sport for corporate social responsibility (CSR) in Finland
Hakala, Antti (2015)Companies are increasingly valued beyond their capability to maximize profits. Responsibility is one of the core issues in companies’ strategies nowadays. Meanwhile sport and health professionals are facing challenges: ... -
Between Private and Public : Corporate art collecting and collaboration with art museums in Finland
Luukkanen-Hirvikoski, Teija (International Council of Museums, 2021)In this chapter, I discuss corporate art collections as part of national cultural heritage and semi-public collections. Corporate art is seen through the lenses of collecting, various professions and corporate social ... -
Responsible Investment : Taxes and Paradoxes
Knuutinen, Reijo; Pietiläinen, Matleena (De Gruyter Open, 2017)Taxes have become an issue of corporate social responsibility (CSR), but the role of taxation is to some extent an ambiguous and controversial issue in the CSR framework. Similarly, another unclear question is what role ... -
The Past, History, and Corporate Social Responsibility
Phillips, Robert; Schrempf-Stirling, Judith; Stutz, Christian (Springer, 2020)An emerging body of research recognizes the importance of the past and history for corporate social responsibility (CSR) scholarship and practice. However, the meanings that scholars and practitioners can ascribe to the ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ...