Lisätyn todellisuuden käyttöliittymien käytettävyys
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Erilaisten teknologisten ratkaisujen kirjo laajenee jatkuvasti, kun uusia innovaatioita kehitetään ja otetaan käyttöön. Näin ollen on yhä haastavampaa rakentaa
kestäviä asiakassuhteita ja sitoutuneisuutta tiettyyn tuotteeseen. Hyvä käyttäjäkokemus ja käytettävyys voidaan nähdä elinehtona onnistuneen tuotteen kannalta, mikä tekee sen tutkimisesta tärkeää. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lisätyn todellisuuden käyttöliittymien käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä niihin liittyviä haasteita ja arviointimenetelmiä. Tutkielmassa määriteltiin keskeiset
käsitteet lisätty todellisuus, käyttöliittymä, käyttäjäkokemus sekä käytettävyys.
Tutkielma tehtiin kirjallisuuskatsauksena ja se pyrki tarjoamaan keinoja käytettävyyden parantamiseksi ja mahdollisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Tuloksena löydettiin lisätyn todellisuuden käyttöliittymien käytettävyyteen vaikuttavia asioita, jotka voidaan sijoittaa käytön helppoutta edistäviin tekijöihin kuten
opittavuus, tehokkuus, visuaalisuus, virheiden minimointi ja tyytyväisyys. Käytettävyyden haasteet liittyivät käyttöliittymien yhtenäisyyden puuttumiseen ja
teknologisiin ongelmiin. Lisätyn todellisuuden käyttöliittymien käytettävyyden
arvioinnin keinoiksi tunnistettiin objektiiviset heuristiikat ja subjektiiviset käyttäjäkyselyt, joiden yhteiskäytöllä saadaan kohteesta parempi kokonaiskuva.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
Jussila, Jenni (2023)Lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten (engl. mobile augmented reality, MAR) käyttö verkkokaupoissa markkinoinnin tukena ja asiakaskokemuksien rikastamisen välineenä on lisääntynyt nopeasti. Tästä huolimatta MAR-sovellusten ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ... -
Robottien, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus ja merkityksellisyys lääkinnällisessä kuntoutuksessa : järjestelmälliset kirjallisuuskatsaukset
Ilves, Outi; Korpi, Hilkka; Honkanen, Sari; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022)Tutkimuksessa selvitettiin robottien, virtuaalitodellisuuden tai lisätyn todellisuuden avulla toteutetun lääkinnällisen kuntoutuksen vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä kuuden järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen, ... -
Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen ja käyttöönotto teollisuudessa
Koskinen, Juho (2022)Lisätty todellisuus (”AR”) on teknologia, jossa reaaliaikaista reaalimaailman aistimista täydennetään virtuaalisilla, paikkasidonnaisilla elementeillä. Teollisuudessa AR:ää voi esiintyä esimerkiksi siten, että AR-laite ... -
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus kuntoutuksessa
Ilves, Outi; Margaritis, Mirjami; Punsár, Taavi; Yli-Ikkelä, Riku; Korjus, Lauri; Köyhäjoki, Anna; Rintala, Aki; Sjögren, Tuulikki; Häkkinen, Arja; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.