Show simple item record

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorUusitalo, Milla
dc.date.accessioned2024-06-21T11:11:52Z
dc.date.available2024-06-21T11:11:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96095
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee sitä, mitkä tekijät saavat kuluttajat kokemaan brändivihaa muodin alalla ja millaisia reaktioita brändiviha saa kuluttajissa aikaan. Sen lisäksi tutkitaan, kuinka vahva rooli sosiaalisella medialla on negatiivisten tunteiden herättämisessä. Sosiaalisen median kanavaksi tarkasteluun valittiin tämän hetken suosituin sovellus, TikTok. Lähivuosina brändivihaa on havaittu paljon erityisesti muodin alalla. Alaa varjostaa ultrapikamuodin leviäminen ja sen myötä nousseet vastuullisuuskysymykset. Alalla on tapahtunut myös useampi skandaali, jonka vuoksi brändivihaa muodin alalla on oleellista tutkia syvemmin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella lähestymistavalla, jotta saadaan syvempää ymmärrystä brändivihaa aiheuttavista tekijöistä sekä siitä aiheutuvista seurauksista. Tutkimusaineisto hankittiin kolmella ryhmähaastattelulla ja tutkimusotanta oli kokonaisuudessaan 11 henkilöä. Tutkimuksen tuloksista havaitaan, että brändivihaa muodin alalla aiheuttaa brändien moraaliton sekä sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuuton toiminta, edellä mainitut tekijät nähdään yrityksen väärintekona. Brändivihaa aiheuttaa myös negatiivinen julkisuuskuva, joka on ristiriidassa kuluttajan oman imagon kanssa. Negatiiviseksi koettu liiketoiminta aiheuttaa vihaa erityisesti ultrapikamuodin brändiä Sheiniä kohtaan. Kuluttajat eivät hyväksy brändin liiketoimintamallia, sillä se koetaan vastuuttomaksi. Pääosin brändiviha johtaa brändin välttelyyn ja yksityiseen negatiiviseen word of mouthiin. Kuluttajat jakavat negatiivisia kokemuksiaan lähipiirille sekä myös mielellään valistavat ystäviään brändeistä, joiden toimintaa he eivät hyväksy. Sosiaalisen median rooli kuluttajien mielipiteisiin ja käyttäytymiseen on suuri, kun kyseessä on muodin brändit ja niihin liittyvä negatiivinen tieto. Tämä tutkimus vahvistaa sosiaalisen todisteen teoriaa ja tuloksista huomataan, että kuluttajat omaksuvat negatiivisen mielipiteen omakseen altistuessaan usein brändivastaiselle sisällölle sosiaalisessa mediassa.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleBrändiviha muodin alalla – Sosiaalisen median rooli brändivihan syntyyn ja kuluttajakäyttäytymiseen
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406214931
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In copyright