Show simple item record

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorJunnunkauppi, Taneli
dc.date.accessioned2024-06-14T12:19:55Z
dc.date.available2024-06-14T12:19:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95919
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Tämän laadullisin menetelmin toteutetun Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä sijoitusinformaation vaikutuksesta yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin ja sijoituskäyttäytymiseen. Aiheen tarkastelun keskiöissä olivat keskeiset psykologiset tekijät, kuten suhtautuminen riskiin, käytösharhat ja psykologinen affekti. Sijoitusinformaation osalta tässä tutkimuksessa keskityttiin digitaalisiin media-alustoihin, erityisesti sosiaaliseen mediaan sen ajankohtaisuuden ja merkityksellisyyden myötä. Aihevalinnan ja -rajauksen taustalla on tavoite täyttää aiheeseen liittyviä tutkimusaukkoja, joita ei olla täytetty aiemmassa kirjallisuudessa. Tutkimus toteutettiin suorittamalla puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, joilla pyrittiin löytämään vastauksia laadittuihin tutkimuskysymyksiin teoreettisen viitekehyksen puitteissa. Haastatteluja oli yhteensä yhdeksän kappaletta ja ne suoritettiin keväällä 2024. Haastateltavat olivat nuoria aikuisia, joilla oli taustalla harrastuneisuutta ja kiinnostusta sijoittamista kohtaan. Haastatteluiden myötä saadut tulokset olivat pitkälti linjassa aiemman tutkimuksen kanssa useimmilla osa-alueilla, mutta poikkeavuuksia myös havaittiin. Tulokset tukivat näkemystä sosiaalisen median vaikuttavasta roolista yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin, mutta esimerkiksi sosiaalisen median käytön aktiivisuus ei tulosten mukaan johda riskillisempiin sijoitusratkaisuihin, kuten teoriassa todettiin. Psykologisten tekijöiden vaikutukset sijoituskäyttäytymiseen korostuivat erityisesti tuottohakuisten ja korkean riskin sijoitusstrategiaa soveltavien yksityissijoittajien keskuudessa. Tulevassa jatkotutkimuksessa aihetta voitaisiin tarkastella syvemmin psykologisten tekijöiden, kuten käytösharhojen vaikutusten, näkökulmasta. Myös sosiaalisten tekijöiden vaikutukset voitaisiin sisällyttää aiheen tarkasteluun tulevissa tutkimuksissa.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleSijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144685
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY