Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Antti
dc.contributor.authorHollmén, Iiro Iisak
dc.date.accessioned2024-06-14T08:42:55Z
dc.date.available2024-06-14T08:42:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95873
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Tutkimuksen tavoitteena on analysoida, kuinka osakemarkkinat ovat keskimäärin reagoineet tulosvaroitukseen Helsingin pörssissä vuosien 2018–2023 välisenä aikana. Tutkimuksessa tarkastellaan myös markkinoiden tehokkuutta tulosvaroituksen yhteydessä sekä tulosvaroituksen markkinareaktion ja yrityskohtaisen muuttujien välistä yhteyttä. Julkisesti noteeratun yrityksen pitää julkaista tulosvaroitus, mikäli sen tulos tai taloudellinen asema poikkeaa olennaisesti yhtiön aiemmin julkaisemasta tiedosta. Tulosvaroitus tuo osakemarkkinoille uutta yrityksen arvoon vaikuttavaa informaatiota, jonka tutkiminen voi tuoda arvokasta tietoa sijoittajille, yritysjohdolle ja osakemarkkinoita valvoville viranomaisille. Tutkimuskysymyksiin vastataan kvantitatiivisesti tapahtumatutkimus menetelmällä sekä OLS-regressionanalyysin avulla. Negatiivisen ja positiivisen tulosvaroituksen julkistamispäivän ympärille T(5,-5) lasketaan päivittäiset keskimääräiset epänormaalit tuotot. Markkinareaktion tehokkuutta tutkitaan kumulatiivisen epänormaalin tuoton avulla. Yrityskohtaisten muuttujien ja tulosvaroituksen julkistamispäivän T(0) välille tehdään OLS-regressioanalyysi, jolla tutkitaan muuttujien vaikutusta tulosvaroituksen voimakkuuteen. Tulosvaroituspäivän keskimääräinen epänormaali tuotto positiiviselle tulosvaroitukselle on aineistossa 6,98 % ja negatiiviselle tulosvaroitukselle -7,40 %. Markkinareaktio positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä on lähes täydellisesti tehokas, sillä tilastollisesti merkitseviä epänormaaleja tuottoja ei havaita ennen, eikä jälkeen tulosvaroituksen julkaisun. Negatiivisen tulosvaroituksen osalta kumulatiivinen epänormaali tuotto laskee kaikkina päivinä ennen tulosvaroituksen julkistamista ja jatkaa laskuaan vielä kaksi päivää tulosvaroituksen julkistamisen jälkeen, joten reaktiota ei voida pitää tehokkaana. Regressioanalyysin tuloksista voidaan päätellä, että yrityksen koolla, riskisyydellä, kasvuodotuksilla ja kannattavuudella on tilastollisesti merkitsevää vaikutusta tulosvaroituksen voimakkuuteen.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleOsakemarkkinoiden reaktio tulosvaroituksiin Helsingin pörssissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144639
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAccounting and Corporate Financeen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimi ja yritysrahoitusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY