Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorOravasaari, Senni
dc.contributor.authorVaris, Milla-Riikka
dc.date.accessioned2024-06-12T12:12:55Z
dc.date.available2024-06-12T12:12:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95815
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomessa järjestettävien suomenkielisten luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaista. Aineisto koostui kandidaatin tutkielmaan kuuluvasta monialaisten opintojen opintokokonaisuudesta. Opinto-oppaiden kurssinimikkeitä ja -kuvauksia analysoitiin sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin että abduktiivisen päättelyn avulla. Teoriana toimi Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteet ja kestävän kehityksen ulottuvuudet. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen ulottuvuuksia sekä Agenda 2030 tavoitteita on tulkittavissa aineistosta. Aineistossa esiintyi eniten hyvä ja laadukas koulutus, monikulttuurisuus ja yhdenvertaisuus sekä ympäristöstä huolehtiminen ja kestävä kansalaisuus. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajakoulutus huomioi kestävää kehitystä epätasaisesti kestävän kehityksen ulottuvuuksien osalta. Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen teemoja on integroitu opettajankoulutuksen opinto-oppaisiin, mutta eri ulottuvuuksien esiintyminen vaihteli suuresti. Kestävä kehitys on jatkuva prosessi ja opetussuunnitelmia sekä opettajankoulutusta tulisi kehittää ja päivittää aina uuden tiedon valossa vastaamaan paremmin globaaleja kestävyystavoitteita, jotta opettajat voisivat vastata opetuksessaan paremmin kestävyysaiheisiin.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherAgenda 2030
dc.subject.otherluokanopettajakoulutus
dc.titleKestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124582
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokestävän kehityksen tavoitteet
dc.subject.ysoopinto-oppaat
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright