Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVarsaluoma, Jukka
dc.contributor.authorHelander, Julia Venla Alexandra
dc.date.accessioned2024-06-12T09:10:02Z
dc.date.available2024-06-12T09:10:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95787
dc.description.abstractIn this study several different reward typologies and mechanics are presented and appraised using a systematic literature review. They will be compared to each other, through which their key resemblances, differences and other interesting relationships are found. Several important video game research metrics will also be used, such as comparison with player types. The study found several different reward typologies and mechanics some of which had their own typologies. The definitions found were based either on mechanics, game experience or both. The most important finding was a model that shows the different reward types and their relations to each other. From the model the different hierarchies and the most important resemblances can be seen. Thus creating a comprehensive conclusion from all found reward types. No singular reward typology is all-encompassing and their different viewpoints propose different possibilities on using them in both game design and research.en
dc.description.abstractTässä tutkielmassa esitellään ja arvioidaan erilaisia videopelien palkintotyypittelyjä systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Niitä verrataan toisiinsa pyrkien löytämään yhtäläisyyksiä, eroja ja muita mielenkiintoisia suhteita. Niitä myös arvioidaan erilaisten tärkeiden videopelejä arvioivien mittarien avulla, kuten vertaamalla pelaajatyyppeihin. Tutkielma löysi monia erilaisia palkintotyypittelyjä sekä palkintomekaniikkoja, jotka toimivat omana tyyppinään ja joista osa sisälsi omat tyypittelynsä. Määritelmät perustuivat eri suhteissa mekaniikkaan ja pelikokemukseen. Tutkielman tärkein löydös on malli, johon sisällytetään keskeisimmät palkintotyypit samalla esittäen niiden suhteet toisiinsa. Mallista voidaan havaita erilaisten palkintotyyppien keskeiset hierarkiat sekä eri tyyppien keskeisimmät yhtäläisyydet. Näin luoden kattavan yhteenvedon löydetyistä palkintotyypeistä. Yksikään palkintotyypittely ei ole kaikenkattava ja niiden erilaiset näkemykset tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia niiden sovellukseen pelisunnittelussa ja -tutkimuksessa.fi
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleParannusjuomista parempiin varusteisiin -systemaattinen kirjallisuuskatsaus viihdepelien palkintotyypeistä ja -mekaniikoista
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124554
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecialisation in Software Developmenten
dc.contributor.oppiaineOhjelmistokehityksen opintosuuntafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY