Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorJuutilainen, Riku
dc.date.accessioned2024-06-12T09:06:31Z
dc.date.available2024-06-12T09:06:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95786
dc.description.abstractTekoälyn nopea kehitys ja sen käytön kasvu on tuonut erilaisia tekoälypohjaisia sovelluksia lukuisiin käyttötarkoituksiin. Yksi näistä käyttötarkoituksista on aikuisviihde. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarjota lukijalle tietoa tekoälypohjaisesta aikuisviihteestä ja siihen kohdistuvista eettisistä haasteista. Tutkielmassa vastattiin kysymyksiin, että miten tekoäly on vaikuttanut aikuisviihteeseen ja millaisia eettisiä haasteita tekoälypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu. Lisäksi vastattiin, että millaisia mahdollisia ratkaisuja näihin eettisiin haasteisiin voisi olla. Tutkielmassa käytiin läpi ensin tekoälyn historiaa, tekoälyä nykymaailmassa ja tekoälyyn liittyviä haasteita ennen tutkimuskysymyksiin vastaamista. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka lähdekirjallisuutta haettiin Google Scholar -hakukoneesta sekä tavallisesta Google-hakukoneesta. Lähteinä on käytetty esimerkiksi tieteellisiä julkaisuja, kirjoja ja verkkosivuja. Valikoidun aineiston perusteella muodostettiin synteesi. Tutkielmassa päädyttiin siihen tulokseen, että tekoälypohjaisia aikuisviihdesovelluksia on huomattavasti tarjolla, ja niitä löytyy esimerkiksi sisällön generoimista tai ihmissuhteiden simuloimista varten. Lisäksi tekoälypohjaiset aikuisviihdesovellukset ovat etulyöntiasemassa kuvitteellisiin olentoihin keskittyvän fantasiakategorian suhteen. Tutkielmassa todettiin myös, että tekoälypohjaiseen aikuisviihteeseen kohdistuu vakavia eettisiä haasteita, kuten ei-suostumuksellisen sisällön luominen. Tähän liittyen tehtiin johtopäätös, että nämä eettiset haasteet vaikuttavat liittyvän pääosin ihmisen toimintaan ja intresseihin. Lisäksi tehtiin myös johtopäätös, että tässä kontekstissa eettisyyden edistäminen esimerkiksi lainsäädännöllä voisi olla mahdollisesti tehokasta. Tulosten perusteella voitiin myös tehdä johtopäätös, että jatkotutkimukselle on tarvetta tämän aiheen suhteen.fi
dc.description.abstractThe rapid development of artificial intelligence (AI) and its increasing usage has brought a variety of AI-based applications for various purposes of use, including adult entertainment. The purpose of this thesis was to provide information about AI-based adult entertainment and its ethical challenges for the reader. The thesis answered the questions of how AI has affected adult entertainment and what types of ethical challenges AI-based adult entertainment faces. In addition, the research answered what could possibly be done as potential solutions to these ethical challenges. The thesis first reviewed the history of AI, AI in the modern world and the challenges it faces before answering the research questions. The thesis was conducted as a literature review and the source literature was searched from Google Scholar and Google search engines. A synthesis was formed based on the selected resources, which, for example, included scientific publications, books and websites. The thesis concluded that there are various AI-based adult entertainment applications. For example, these applications could be used for generating content or simulating human relationships. Furthermore, AI-based adult entertainment applications have an advantage in the fantasy category, which focuses on fictional creatures. It was found that AI-based adult entertainment faces severe ethical challenges, such as nonconsensual content generating. It was concluded that these ethical challenges seem to be mainly related to human behavior and interests. It was also concluded that in this context, the improvement of ethics, for example through legislation, could potentially be effective. The need for further research was also concluded.en
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherartificial intelligence
dc.subject.otheradult entertainment
dc.subject.othergenerating
dc.subject.otheraikuisviihde
dc.subject.othergenerointi
dc.titleTekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124553
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoetiikka
dc.subject.ysoeettisyys
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot