dc.contributor.advisor | Huovinen, Terhi | |
dc.contributor.author | Nakari, Nina | |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T05:15:25Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T05:15:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95681 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 9.-luokkalaisten oppilaiden kokemia tunteita koulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää tunnekokemuksien taustalla vaikuttavia mahdollisia tekijöitä. Aiheesta on aikaisempaa tutkimusta, mutta ei paljoa yläkouluikäisten oppilaiden ryhmistä. Näissä tutkimuksissa oppilaat eivät ole myöskään päässeet itse kertomaan omalla äänellään kokemuksistaan. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan nimenomaan oppilaiden omasta näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tunteet vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Tunteet ohjaavat meitä pois epämiellyttävien ja terveydelle haitallisten asioiden luota. Toisaalta tunteet ohjaavat meitä niiden asioiden pariin, jotka tuottavat meille iloa ja mielihyvää. Nuoret kokevat tunteita eri tavalla kuin aikuiset. Oppilaat kokevat paljon tunteita koulun liikuntatunneilla. Tässä tutkimuksessa tunteet jaotellaan positiivisiin ja negatiivisiin oppilaan osallistumisen näkökulmasta. Useimmiten tehtävät, jotka herättävät oppilaassa positiivisia tunteita saavat tämän jatkamaan tehtävää. Kun taas negatiivisia tunteita herättävä tehtävä saa oppilaan useimmin välttelemään sitä. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen, sillä tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään oppilaiden itse kuvailemia tunteita ja kokemuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään eläytymistarinan menetelmää. Aineisto käsitellään laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat kuvailivat teksteissään laajan skaalan erilaisia tunteita, mitä koulun liikuntatunnit heissä herättävät. Oppilaat mainitsivat teksteissään enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Oppilaat myös kuvailivat negatiivisia tunteita enemmän teksteissään, esimerkiksi tunteen kehollista kokemusta ja mitkä tapahtumat tai tilanteet ovat mahdollisesti liittyneet sen syntyyn. Oppilaiden kirjoittamissa teksteissä mainittiin ja kuvailtiin negatiivisista tunteista eniten ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, vihaa, surua, tylsistymistä, ahdistusta ja häpeää. Positiivisista tunteista mainittiin ja kuvailtiin eniten iloa, pätevyyttä, innostuneisuutta, vapautta, ylpeyttä ja mielihyvää. Tunnekokemusten taustalla voi olla monia eri tekijöitä, jotka eivät välttämättä edes liity tunnin tapahtumiin. Tunnin tekeminen, vertaisten toiminta, opettajan toiminta, didaktiset ratkaisut, onnistumiset ja epäonnistumiset sekä oppilaan itsetietoisuus ja omaisuusvahingot voivat liittyä oppilaiden kuvailemiin tunteisiin. Liikunnanopettajien on tärkeää tiedostaa, mitkä tekijät voivat liittyä oppilaiden tunteiden syntyyn, jotta he voivat edistää positiivisten tunnekokemusten syntymistä koululiikunnassa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406104452 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |