Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorNakari, Nina
dc.date.accessioned2024-06-10T05:15:25Z
dc.date.available2024-06-10T05:15:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95681
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 9.-luokkalaisten oppilaiden kokemia tunteita koulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää tunnekokemuksien taustalla vaikuttavia mahdollisia tekijöitä. Aiheesta on aikaisempaa tutkimusta, mutta ei paljoa yläkouluikäisten oppilaiden ryhmistä. Näissä tutkimuksissa oppilaat eivät ole myöskään päässeet itse kertomaan omalla äänellään kokemuksistaan. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan nimenomaan oppilaiden omasta näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tunteet vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Tunteet ohjaavat meitä pois epämiellyttävien ja terveydelle haitallisten asioiden luota. Toisaalta tunteet ohjaavat meitä niiden asioiden pariin, jotka tuottavat meille iloa ja mielihyvää. Nuoret kokevat tunteita eri tavalla kuin aikuiset. Oppilaat kokevat paljon tunteita koulun liikuntatunneilla. Tässä tutkimuksessa tunteet jaotellaan positiivisiin ja negatiivisiin oppilaan osallistumisen näkökulmasta. Useimmiten tehtävät, jotka herättävät oppilaassa positiivisia tunteita saavat tämän jatkamaan tehtävää. Kun taas negatiivisia tunteita herättävä tehtävä saa oppilaan useimmin välttelemään sitä. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen, sillä tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään oppilaiden itse kuvailemia tunteita ja kokemuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään eläytymistarinan menetelmää. Aineisto käsitellään laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat kuvailivat teksteissään laajan skaalan erilaisia tunteita, mitä koulun liikuntatunnit heissä herättävät. Oppilaat mainitsivat teksteissään enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Oppilaat myös kuvailivat negatiivisia tunteita enemmän teksteissään, esimerkiksi tunteen kehollista kokemusta ja mitkä tapahtumat tai tilanteet ovat mahdollisesti liittyneet sen syntyyn. Oppilaiden kirjoittamissa teksteissä mainittiin ja kuvailtiin negatiivisista tunteista eniten ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, vihaa, surua, tylsistymistä, ahdistusta ja häpeää. Positiivisista tunteista mainittiin ja kuvailtiin eniten iloa, pätevyyttä, innostuneisuutta, vapautta, ylpeyttä ja mielihyvää. Tunnekokemusten taustalla voi olla monia eri tekijöitä, jotka eivät välttämättä edes liity tunnin tapahtumiin. Tunnin tekeminen, vertaisten toiminta, opettajan toiminta, didaktiset ratkaisut, onnistumiset ja epäonnistumiset sekä oppilaan itsetietoisuus ja omaisuusvahingot voivat liittyä oppilaiden kuvailemiin tunteisiin. Liikunnanopettajien on tärkeää tiedostaa, mitkä tekijät voivat liittyä oppilaiden tunteiden syntyyn, jotta he voivat edistää positiivisten tunnekokemusten syntymistä koululiikunnassa.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleYläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406104452
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright