Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalo, Markus
dc.contributor.authorMäkinen, Melinda Mikaela
dc.date.accessioned2024-06-05T05:22:29Z
dc.date.available2024-06-05T05:22:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95500
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia toiveita työntekijöillä on fyysisiä robotteja kohtaan heidän työtehtäviensä näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on saada syvällinen ymmärrys työntekijöiden toiveista sekä niiden taustalla olevista merkityksistä. Lisäksi sen pyrkimyksenä on tuottaa uutta tietoa tietojärjestelmätieteen tutkimuksen saralle, sillä aiempia tutkimuksia työntekijöiden robotteihin kohdistuvien toiveiden näkökulmasta ei juurikaan ole. Aihe on merkittävä tutkimuskohde, sillä työntekijöiden toiveiden ymmärtäminen auttaa yrityksiä integroimaan robotteja paremmin käyttöön ja voi vähentää työntekijöiden muutosvastarintaa niitä kohtaan. Tutkimuksen empiirinen osa toteutetaan olemassa olevan aineiston avulla, jonka Makkonen, Pirkkalainen ja Salo (2022) ovat keränneet tutkimuksessaan koskien työn-tekijöiden tuntemuksia fyysisiä robotteja kohtaan. Tämä tutkielma hyödyntää aineiston toiveisiin keskittyvää osaa, mitä ei ollut vielä aiemmin analysoitu lainkaan. Tutkielmassa toteutetaan aineistolle laadullinen sisällönanalyysi, jonka avulla tunnistetaan ja kategorisoidaan vastaajien toiveet kymmeneen toivekategoriaan. Tutkimuksessa havaitaan, että vastauksia kysymyksiin on toteutettu kolmesta eri perspektiivistä, jonka vuoksi toivekategoriat jaetaan kolmeen yläluokkaan; työntekijäkeskeisiin, yrityskeskeisiin sekä robottikeskeisiin. Työntekijäkeskeisiin toivekategorioihin lukeutuvat avustaminen, ajan säästäminen, fyysinen tuki, parempi työturvallisuus sekä ihmisten korvaamattomuus. Tämän lisäksi toivekategorioita muodostuu yrityskeskeisestä perspektiivistä. Näitä kategorioita ovat suorituksen parantaminen sekä inhimillisten virheiden vähentyminen. Robottiaiheisissa toiveissa puolestaan toivekategoita ovat uudet ominaisuudet, luotettavuus sekä edullisuus. Tämän lisäksi tutkimus keskittyy analysoimaan, millaisia merkityksiä toiveiden taustalta voidaan havaita ja mitä johtopäätöksiä niistä voidaan tehdä työntekijöiden suhtautumisesta robotteihin. Tutkimuksen keskeiset löydökset tukevat aiempia tutkimuksia, jotka ovat keskittyneet tutkimaan työntekijöiden asenteita ja käsityksiä fyysisiä robotteja kohtaan. Koska tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa, luovat ne perusteen myös jatkotutkimukselle, jotta työntekijöiden toiveista robotteja kohtaan voitaisiin saavuttaa vielä laajempi ymmärrys. Tämän tutkielman tuloksia voidaan myös soveltaa käytäntöön ja hyödyntää lisäämään yritysten ymmärrystä työntekijöiden kokemuksista ja näkökulmista fyysisten robottien käyttöä kohtaan.fi
dc.description.abstractThis master’s thesis examines employees' hopes about working with physical robots. The study aims to gain a deep understanding of employee hopes and the meanings attached to them. In addition, its goal is to produce new information in the Information Systems (IS) field since the topic is still relatively unexamined. This research topic is relevant to study because understanding employees' hopes can help companies integrate physical robots better into use and can reduce employees’ change resistance. The empirical part of the research is conducted with an existing data set, which has been collected by Makkonen, Pirkkalainen, and Salo (2022) in their research on employee emotions toward robots. The thesis utilizes the part of the research that focuses on employee hopes, which has not been previously analyzed. Based on the data, a qualitative content analysis is conducted, which identifies and categorizes the respondents’ hopes into ten hope categories. The analysis reveals that the respondents had considered the topic from three different perspectives. Therefore, the hope categories have been divided into three main categories: employee-related, company-related, and robot-related. The employee-related hopes include the subcategories of assistance, time savings, physical relief, increased work safety, and not to replace humans. The company-related categories focus on increasing the company performance and reducing human error. The last main category, robot-related hopes, includes the subcategories of new features, reliability, and affordability. Additionally, the study analyzes the meanings employees attach to the hopes and draws conclusions about employee attitudes towards robots based on them. The findings of this master’s thesis support prior studies focusing on employee attitudes and perceived benefits of robots and also create new insights about employee hopes. Since the findings are aligned with the prior research and are replicable, there is potential for future research to reach an even more extensive understanding of employee hopes. The results of the study can also be applied to practice by broadening the understanding of organizations about the employees' perspectives on using physical robots.en
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsCC BY
dc.titleUnderstanding Employee Hopes about Working with Physical Robots
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054261
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY