Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOckenström, Lauri
dc.contributor.authorInkala, Larissa
dc.date.accessioned2024-06-03T05:39:07Z
dc.date.available2024-06-03T05:39:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95420
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani tarkastelee Teemu Mäen vuonna 2005 julkaisemaa esseetä ’’Kissa’’, jossa hän esittää perusteluja teoksensa Sex and Death (1988) puolesta. Teostaan varten Mäki hankki kissan epärehellisin keinoin, tappoi sen kirveellä ja masturboi kuolleen kissan päälle. Mäki päivitti teostaan useasti ja se tunnetaan viimeisimmän päivitysten nimellä My Way, a Work in Progress (1995). Teos aiheutti valtavan kohun, jonka myötä se sai tunnetuimman nimensä, ’’kissantappovideo’’. Teos sekä taiteilija tuomittiin epäeettiseksi. Jokainen teoksen versioista on sisältänyt 6 sekuntia kissantappoa, viimeisimmässä puolitoistatuntisessa versiossa myös kissamateriaalia ennen kissan kuolemaa. Tutkielmani tarkoituksena on havainnoida Mäen ajatuksia teoksestaan jakaen keskeisimmät kissantappoa oikeuttavat perustelut teemoihin ja tarkastella niitä vertailevasti taiteen kritiikkiä ja arvoa käsittelevän taiteenfilosofisen teoriakäsitteistön rinnalla. Pyrin ymmärtämään kissantappokohtauksen merkityksellisyyttä teoksen kokonaisuudessa ja havaitsemaan, millaista taiteellista tai moraalista arvoa Mäki antaa teokselleen. Selviää, että kissantappo on keskeinen väline yleisöjen moraalisen ymmärryksen ja ajattelun syventämisessä. Teoksen on tarkoitus korostaa katsojan omia moraalittomia toimintatapoja, joka lopulta ohjaisi katsojaa reflektioon valitsemistaan moraalikäsityksistä. Tässä kissantappokohtaus on merkityksellinen välittämään teoksen ominaisuuksia sekä moraalikäsitysten kyseenalaistajana että niistä muistuttavana. Näin teos saa episteemistä, yleisön tietoa ja ymmärrystä lisäävää arvoa. Ilman moraalitonta ominaisuuttaan teos menettäisi myös suuren osan sivistävistä ominaisuuksistaan.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.titleTaiteilijanäkökulma epäeettiseksi tuomitun taiteen taidekritiikkiin : miten Teemu Mäki perustelee ’kissantappovideon’ arvoa?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034186
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysotaidekritiikki
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoetiikka


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot