Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen rehtoreilla on strategiatyöstä ja sen johtamisesta, miten he vievät strategiaa käytäntöön ja konkretisoivat sitä kouluyksiköissään. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen rooli toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla on strategian konkretisoinnissa. Tutkimuksen yhtenä tarkoituksena oli selvittää rehtorien kokemuksia toimintasuunnitelmatyöskentelystä, jotta organisaatio voisi hyödyntää saatuja tuloksia toimintasuunnitelman kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yksilöhaastatteluin standardoiduilla avoimilla haastattelukysymyksillä. Haastatteluihin osallistui kymmenen rehtoria tutkittavasta palvelukokonaisuudesta kaikilta perusopetuksen alueilta. Tutkimus osoitti, että rehtorit kokivat, että strategialla oli tärkeä rooli heidän työssään. Rehtorit veivät strategiaa käytäntöön monin eri tavoin, esimerkiksi vuorovaikutteisen strategioinnin, konkretisoinnin ja omakohtaistamisen keinoin. Toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla oli myös oma roolinsa rehtorien strategisessa johtamisessa. Toimintasuunnitelman osuudesta strategian konkretisoinnin välineenä tuli esille kaksi puolta. Se koettiin tärkeäksi työvälineeksi, mutta toisaalta sen käyttökokemuksiin liittyi haasteita. Toimintasuunnitelman käytöstä arjen työssä rehtoreilla oli erilaisia näkemyksiä, eikä sen käyttö ollut strategisesta näkökulmasta yhteneväistä. Tästä pro gradu -tutkielmasta selvisi, että rehtorit kokivat vuorovaikutteisen ja dialogisen strategioinnin tärkeäksi. Rehtorien kokemusten pohjalta voitiin todeta, että hallinnollisia työkaluja voitaisiin kehittää, jotta käyttökokemukset paranisivat ja strategisen toiminnan jatkuvuus vahvistuisi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Saako valita? : vammaisen valinnat sosiaalityön käytäntönä
Kivimäki, Minna (2017)Sosiaalihuollon valinnanvapaudesta on vain vähän tutkittua tietoa, lähinnä henkilökohtaiseen budjettiin ja palvelusetelimalliin liittyen. Tutkimukseni kohteena on vammaissosiaalityön asiantuntijuus ja vammaisen henkilön ... -
Alkuarviointi kliinisenä käytäntönä psyykkisesti oireilevien asiakkaiden musiikkiterapiassa : strategioita, menetelmiä ja apukeinoja
Ala-Ruona, Esa (Jyväskylän yliopisto, 2007)Assessment in music therapy refers to the process of collecting and analyzing information about a client for planning and implementing necessary therapeutic interventions, and mapping the possible aims and a course of ... -
Utopia vastaloogisena sosiaalisena käytäntönä
Lakkala, Keijo (Karl Marx -seura, 2022) -
Terroristi-identiteetti ja media : sanomalehti Keskisuomalaisen terrorismiuutisointi "meitä" ja "muita" tuottavana diskursiivisena käytäntönä
Helin, Niina (2008)Tarkastelen Pro gradu -tutkielmassani terroristi-identiteetin tuottamista ”meidän” ja ”muiden” kielellisissä ja visuaalisissa representaatioissa sanomalehti Keskisuomalaisessa. Näkökulmani nojaa identiteettiteoriaan, jonka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.