Show simple item record

dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorLehto, Antti
dc.date.accessioned2024-05-22T07:35:08Z
dc.date.available2024-05-22T07:35:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95045
dc.description.abstractAim of the study was to investigate coaches understanding of creativity in team ball sports (TBS) context. The coaches were asked how they see creativity in TBS, how it should be taken into account in daily coaching activities and whether it can be used to achieve a competitive advantage. Creativity is important in TBS, as it improves the chances of creating a competitive advantage in game situations. It is more challenging to play against a game style, or player, which is difficult to predict. Qualitative research had phenomenological features. The data was obtained using a semistructured interview frame. Coaches from five different TBS sports, coaching at least at a high national level, were interviewed for the study. The sports were ice hockey, futsal, volleyball, basketball and football. Data was analyzed using a theory-based content analysis method. Creativity was seen as an essential part of advanced in game problem solving skills, a cognitive performance in which one is able to surprise opponents. The daily annotation of creativity in coaching was divided into social and physical means. Social means were interaction, a permissive atmosphere, inclusion and increased player ownership. Physical training methods were game-like training and modification of the training environment. Creativity was perceived as a significant factor creating a competitive advantage when playing at a high national level. Data demostrated that the best way to achieve creativity in game was to insert it as a part of framed team play. Framed team play refers to game strategies, or tactics, which leave room for individuals' context specific decision making. This enables systematic team play to be fulfilled, while allowing individual, creative solutions. Future studies of creativity in team ball sports require analysis of the impact of creativity oriented coaching styles on team play and success. With this in mind, detailed information about different models of framed team play is needed. The models of creating a competitive advantage for top level teams also requires further study. Incorporating creativity into the game strategy is one solution to overcome the challenges created by the use of statistical means (data) and prevailing game styles (meta). It is one way to create a competitive advantage in relation to other teams. The research offers methods suitable for inclusion into daily coaching activities.en
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmentajien näkemyksiä luovuudesta joukkuepalloilulajeissa. Valmentajilta kysyttiin, mitä luovuus on ja miten se tulee huomioida päivittäisessä valmennustoiminnassa, ja voidaanko sen avulla saavuttaa kilpailullista etua. Luovuus on tärkeää joukkuepalloilulajeissa, sillä se parantaa mahdollisuuksia luoda omalle joukkueelle suotuisia pelitilanteita. Vaikeasti ennakoitavissa olevaa pelitapaa tai pelaajaa vastaan on haastavampi pelata. Tutkimus oli laadullinen sisältäen fenomenologisia piirteitä. Tutkimuksen aineisto hankittiin puolistrukturoituja haastatteluja käyttäen. Haastateltavat valmentajat (n=5) edustivat viittä eri joukkuepalloilulajia, valmentaen tutkimuksen aikana vähintään korkealla kansallisella tasolla. Lajit olivat jääkiekko, futsal, lentopallo, koripallo ja jalkapallo. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Valmentajat näkivät luovuuden olennaiseksi osaksi edistynyttä pelitilanteiden ongelmanratkaisua ja kognitiivista suorituskykyä, jolla vastustajat kyetään yllättämään. Pelaajien luovuuden tukeminen ja kehittäminen huomioitiin valmennuksessa sekä sosiaalisin että fyysisin keinoin. Sosiaalisia keinoja olivat vuorovaikutus, salliva ilmapiiri, osallistaminen ja pelaajien omistajuuden kasvattaminen. Fyysisiä eli harjoituksellisia keinoja olivat pelinomainen harjoittelu ja harjoitusympäristön muokkaus. Luovuus koettiin merkittäväksi kilpailuetua tuovaksi tekijäksi korkealla kansallisella tasolla pelatessa. Pelitilanneluovuuden koettiin toimivan parhaiten, kun se sijoitettiin osaksi raamitettua joukkuepelaamista. Raamituksella tarkoitetaan pelistrategiaa tai taktiikkaa, joka jättää tilaa yksilöiden omalle tilanteiden mukaiselle soveltamiselle. Tämä mahdollistaa järjestelmällisen joukkuepelaamisen toteutumisen, sallien samalla yksilölliset, luovat ratkaisut. Jatkossa olisi tärkeää tutkia tarkemmin sitä, miten luovuus-orientoitunut valmennustyyli vaikuttaa joukkueiden pelaamiseen ja menestykseen. Tätä ajatellen pelaamisen raamittamisen erilaisista malleista olisi hyvä saada tarkempaa tietoa. Huipputason joukkueiden kilpailuedun luomisen malleja olisi myös syytä tutkia enemmän. Luovuuden sisällyttäminen pelistrategiaan on yksi ratkaisu tilastollisten keinojen (data) hyväksikäytön ja vallalla olevien pelitapojen (meta) luomien haasteiden päihittämiseksi, kilpailuedun luomiseksi suhteessa muihin joukkueisiin. Tutkimus tarjoaa päivittäiseen valmennustoimintaan sopivia keinoja, joiden avulla luovuutta voidaan sisällyttää osaksi omaa valmentamista.fi
dc.format.extent132
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpelinomainen harjoittelu
dc.subject.otherpelikäsitys
dc.subject.othersmall sided games
dc.subject.othergame sense
dc.titleLuovuuden merkitys palloilulajien pelitilanteissa : pelitilanneluovuus osana valmennusfilosofiaa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223809
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokilpailuetu
dc.subject.ysopalloilu
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysovalmentajat
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysojääkiekko
dc.subject.ysojalkapallo
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysomenetelmät
dc.subject.ysoopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright