Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVuoskoski, Pirjo
dc.contributor.authorNevalainen, Markus
dc.contributor.authorHaavisto, Juha
dc.date.accessioned2024-05-17T10:10:22Z
dc.date.available2024-05-17T10:10:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94961
dc.description.abstractThe field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people posting on social media are regarded as relevant sources of information. The change is also present in the educational setting in universities, where students use social media as a source of information. The purpose of this study is to expand the understanding of physiotherapists professional communication in social media when experienced by physiotherapy students. The study was conducted as a qualitative interview, using phenomenological-hermeneutic approach. The data was collected by interviewing nine physiotherapy students from two different universities in autumn 2023. Each participant had studied physiotherapy for at least a year and followed physiotherapists professional communication in social media either daily or weekly. The transcript from the interviews was analysed using qualitative content analysis. As a result of the analysis, four sets of meanings were constructed which all gave insight into the subject under study. These sets of meanings were constructed from fourteen sub-meanings. Three of the sets provide insight into the meaning of professional communication in social media for students themselves. One set focuses more on how students experience professional communication as a tool for the physiotherapist in charge of professional communication. The meaning of professional communication for the students was connected to experiences about studying and the contents and reliability of professional communication. The meaning of professional communication for the physiotherapists, as experienced by the students, was connected to mainly work-use. According to the results of this study, physiotherapy students felt like they could use physiotherapists’ professional communication as a tool for their own studies and to observe the possibilities of their future profession. The contents of professional communication were also compared to teaching in universities. The professional communication related to work-use was experienced meaningful through interactions, networking, developing the field and marketing. According to the students, following professional communication in social media requires active and critical approach. The results of this study were in line with previous studies on the subject but provide new information about Finnish physiotherapy students experiences regarding professional communication in social media. These results can be used when developing the physiotherapy education and as a base for future research.en
dc.description.abstractViestintämaisema on muuttunut ja sosiaalista mediaa käytetään vapaa-ajan kulutuksen ohella yhä enemmän ammatillisiin tarkoituksiin. Ammattilaiset hyödyntävät sosiaalista mediaa asiantuntijatyössään ja sosiaaliseen mediaan postaavia henkilöitä pidetään uskottavina tietolähteinä. Muutos näyttäytyy myös korkeakoulumaailmassa, sillä opiskelijat hakevat yhä enemmän tietoa sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemana Tämä pro gradu -tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologishermeneuttiseen lähestymistapaan pohjautuen. Aineisto kerättiin syksyllä 2023 kahdesta suomalaisesta ammattikorkeakoulusta haastattelemalla yhdeksää fysioterapeuttiopiskelijaa. Tutkittavat olivat opiskelleet alaa haastatteluhetkellä vähintään vuoden verran ja seurasivat fysioterapeuttien ammatillista viestintää sosiaalisessa mediassa päivittäin tai viikoittain. Haastatteluista sanasta sanaan litteroitu aineisto analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä. Aineiston analysoinnin tuloksena muodostettiin neljä tutkittavaa ilmiötä kuvaavaa merkityskokonaisuutta, joihin sisältyi yhteensä neljätoista osamerkityskokonaisuutta. Kolmessa merkityskokonaisuudessa kuvataan ammatillisen viestinnän merkityksiä opiskelijoille ja yhdessä kuvataan opiskelijoiden kokemaa ammatillisen viestinnän merkitystä fysioterapeuteille. Ammatillisen viestinnän merkitys opiskelijalle kytkeytyi kokemuksiin opiskelusta sekä ammatillisen viestinnän sisällöistä ja luotettavuudesta. Opiskelijoiden kokema ammatillisen viestinnän merkitys fysioterapeutille kytkeytyi viestinnän työkäyttöön. Tulosten perusteella fysioterapeuttiopiskelijat kokivat voivansa hyödyntää fysioterapeuttien ammatillista viestintää omassa oppimisessaan, tulevan ammattinsa hahmottamisessa ja ammatillisen viestinnän koettiin vertautuvan sisällöllisesti korkeakoulun opetukseen. Fysioterapeuttien työkäyttöön liittyvä ammatillinen viestintä koettiin merkityksellisenä vuorovaikutuksen, verkostoitumisen, alan kehittämisen ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelijat kokivat ammatillisen viestinnän seuraamisen vaativan aktiivista ja kriittistä seuraamisotetta. Tutkimuksen tulokset ovat yhteneväisiä aiemman sosiaalista mediaa ja terveysalaa koskevan tutkimuskirjallisuuden kanssa, mutta täsmentävät tutkimustietoa suomalaisten fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten erityispiirteistä koskien fysioterapeuttien ammatillista viestintää. Tuloksia voidaan hyödyntää aiheen ymmärryksen lisäämisessä sekä tulevaisuuden fysioterapeuttikoulutuksen että jatkotutkimusehdotusten kehittämisessä.fi
dc.format.extent98
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherfysioterapeuttiopiskelija
dc.subject.otherammatillinen viestintä
dc.title"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405173724
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysofysioterapeutit
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright