Näytä suppeat kuvailutiedot

Projektimuotoisen lukuteatterin mahdollisuudet lukivaikeuskuntoutuksessa (ReadDrama) -aineisto

dc.contributor.authorHautala, Jarkko
dc.contributor.authorJunttila, Enni
dc.contributor.otherKarhunen, Roosa
dc.coverage.temporal2019-01-01 - 2023-06-30
dc.date.accessioned2024-05-16T09:55:39Z
dc.date.available2024-05-16T09:55:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationHautala, Jarkko; Junttila, Enni. <i>Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data</i>. V. 30.6.2024. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94903
dc.identifier.otherjyu-resd.207422421
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94903
dc.description.abstractAineisto koostuu useista lukuteatteri-interventiotutkimuksista kohdistuen alakouluikäisiin hitaisiin lukijoihin. Jokainen osatutkimus pitää sisällään useita lukutaidon arviointitehtäviä, oppimismotivaatiota koskevia kyselylomakeaineistoja ja interventioiden toteutumista koskevia aineistoja. Eräät osatutkimukset sisältävät myös haastatteluja, ääneen lukemisen äänityksiä, lukuteatterikerran videoinnin ja katseenseuranta-aineistoja. Osatutkimukset ja niiden muodostamat keskeiset datakokonaisuudet: - Mittareiden validointitutkimus (n ~ 114, 3-4 luokan oppilaita) - Intervention pilottitutkimus (n ~30, 3.lk) - Laajamittainen satunnaistettu kontrolloitu tutkimus (n ~320, 3-4 lk.) - Lukemisen aikaisen katseenseurannan rekisteröinnit laajamittaisen satunnaistetun tutkimuksen aliotokselle (alkumittaus n~150, loppumittaus n~80). - Käytäntöönviemistutkimus 1 (n ~300, 2-5 lk.) - Käytäntöönviemistutkimus 2 (n ~120, 3-6 lk.)fi
dc.description.abstractThe dataset consists of multiple Reader's Theater intervention substudies at primary grades. Each substudy includes several reading skill assessments, questionnaire data on motivational measures, and data concerning treatment fidelity. Some trials also include interview data, speech recordings of reading-aloud tasks, video recordings of a reader's theater intervention session, and eye-tracking recordings. The main research trials and thus dataset entities: - Assessment validation study (n ~ 114, 3rd and 4th grade students) - Intervention pilot study (n ~30, 3rd grade students) - Large-scale RCT trial (n ~320, 3rd and 4th grade students) - Eye tracking recordings during reading for a subsample of students participating into the RCT trial (pretest n~150, posttest n~80). - Implementation trial 1 (n ~300, 2nd to 5th grade students) - Implementation trial 2 (n ~120, 3rd to 6th grade students).en
dc.language.isofin
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskyläen
dc.rightsIn Copyright
dc.titleReader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project dataen
dc.titleProjektimuotoisen lukuteatterin mahdollisuudet lukivaikeuskuntoutuksessa (ReadDrama) -aineistofi
dc.typedataset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163669
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciences
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychology
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
dc.contributor.laitosPsykologian laitos
dc.contributor.laitosDepartment of Psychology
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopisto
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskylä
dc.type.urihttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.identifier.doi10.17011/jyx/dataset/94903
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.rights.copyrightHautala, Jarkko and Niilo Mäki Institute
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.subject.ysomotivational psychologyen
dc.subject.ysochildren (age groups)en
dc.subject.ysoreading researchen
dc.subject.ysoeye trackingen
dc.subject.ysodyslexiaen
dc.subject.ysointervention (treatment methods)en
dc.subject.ysomotivaatiopsykologiafi
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)fi
dc.subject.ysolukemistutkimusfi
dc.subject.ysokatseenseurantafi
dc.subject.ysodysleksiafi
dc.subject.ysointerventiohoitofi
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15519
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37956
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19526
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5303
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5848
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsRestricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
dc.relation.funderSuomen Akatemia
dc.relation.funderResearch Council of Finland
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.cogdev.2023.101395
datacite.isSupplementTo.doi10.1080/00313831.2022.2042846
datacite.isSupplementTo.doi10.1007/s11145-021-10201-1
datacite.isSupplementTo.doi10.1080/02568543.2023.2301092
datacite.isSupplementTo.doi10.1080/10888438.2023.2203863
datacite.isSupplementTo.urlhttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf
datacite.isSupplementTo.urlhttps://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf
datacite.isSupplementToLaakso, M., Nylund, A., Kautto, A., Kanto, L., & Tolonen, A.-K. (Eds.). (2021). <i>Kieli, leikki ja pelillisyys : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät 25.–26.3.2021</i>. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 53. <a href="https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf" target="_blank">https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf</a>
datacite.isSupplementToHintermeier, L., Hautala, J., & Aro, M. (2023). Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers. <i>Scientific Studies of Reading</i>, <i>27</i>(6), 493-512. <a href="https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2203863" target="_blank">https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2203863</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86661">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86661</a>
datacite.isSupplementToHautala, J., Karhunen, R., Junttila, E., Ronimus, M., & Young, C. (2024). The Goal to Perform in Readers’ Theater Motivates Boys Who Struggle With Reading. <i>Journal of Research in Childhood Education</i>, <i>Early online</i>. <a href="https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301092" target="_blank">https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301092</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93211">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93211</a>
datacite.isSupplementToHautala, J., Hawelka, S., & Aro, M. (2022). Dual-stage and dual-deficit? Word recognition processes during text reading across the reading fluency continuum. <i>Reading and writing</i>, <i>35</i>(3), 663-686. <a href="https://doi.org/10.1007/s11145-021-10201-1" target="_blank">https://doi.org/10.1007/s11145-021-10201-1</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77473">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77473</a>
datacite.isSupplementToHautala, J., Ronimus, M., & Junttila, E. (2023). Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study. <i>Scandinavian Journal of Educational Research</i>, <i>67</i>(5), 663-678. <a href="https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042846" target="_blank">https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042846</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80225">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80225</a>
datacite.isSupplementToHautala, J., Ronimus, M., Junttila, E., Kullberg, N., Eräpuro, K., Viirret, T. L., & Lintunen, J. (2020). Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? : pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(1), 62-77. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78591">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78591</a>
datacite.isSupplementToHautala, J., Hawelka, S., & Ronimus, M. (2024). An eye movement study on the mechanisms of reading fluency development. <i>Cognitive Development</i>, <i>69</i>, Article 101395. <a href="https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101395" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101395</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92024">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92024</a>


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Aineistoon ei liity tiedostoja.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright