dc.contributor.advisor | Harju-Luukkainen, Heidi | |
dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Sevón, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2024-05-16T06:57:46Z | |
dc.date.available | 2024-05-16T06:57:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94880 | |
dc.description.abstract | Yrittäjyyskasvatus on ollut keskeinen osa koulutusjärjestelmiä ympäri maailman
jo useiden vuosikymmenten ajan. Vaikka yrittäjyyskasvatus on perinteisesti kes-
kittynyt liiketoiminnan perusteiden opettamiseen, sen teoreettiskäytännöllinen
ymmärrys on muuttunut ajan myötä, heijastaen yhteiskunnan ja työelämän muu-
toksia. Tämän tutkielman päätavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, miten ja
millaista yrittäjyyskasvatusta Suomen perusopetuksessa toteutetaan.
Tutkielman kohteena on kolme yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöä:
Yrityskylä, Pikkuyrittäjät ja Make with Espoo Living Lab. Tutkielman aineistona
toimivat oppimisympäristöistä julkaistut oppituntisuunnitelmat, opettajan op-
paat ja oppilaille suunnatut työkirjat. Tutkimus hyödyntää tapaustutkimusta
sekä laadullisen tutkimuksen ja sisällön analyysin menetelmiä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että yrittäjyyskasvatus toteutuu erilaisena
riippuen sitä toteuttavasta oppimisympäristöistä. Se, miten ja millaisena yrittä-
jyyskasvatus toteutuu, näyttää määräytyvän paikallisella tasolla kiinnittyen alu-
eiden, koulujen tai jopa yksittäisten opettajien linjauksiin ja arvoihin. Yrittäjyys-
kasvatuksen menetelminä toimivat kaupunkien itse kehittämät tai kolmannen
sektorin tarjoamat kokonaisuudet, johtaen havaintoon yrittäjyyskasvatuksen ta-
voitteiden määrittelyn ulkoistamisesta sitä tarjoaville ja toteuttaville tahoille.
Tämä voi puolestaan johtaa yrittäjyyskasvatuksen epätasa-arvoistumiseen. Yrit-
täjyyskasvatuksen suunnanmäärittely valtakunnallisella tasolla vuoropuhelussa
alueiden, koulujen ja opettajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöt | |
dc.subject.other | yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |
dc.title | Yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöt | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405163650 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |