Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLau, Pik Wa Josephine
dc.date.accessioned2024-05-07T10:45:04Z
dc.date.available2024-05-07T10:45:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0147-0
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94727
dc.description.abstractOpettajat ovat ensimmäisenä rintamassa muuttamassa koulutuskäytäntöjä ja toteuttamassa pedagogisia innovaatioita valmistaakseen nuoret sukupolvet yhteiskunnallisiin haasteisiin ja epävarmuuksiin tulevaisuudessa. Silti opettajien identiteettikonflikteja voi syntyä, kun ulkoiset vaatimukset ja odotukset ovat ristiriidassa opettajien ammattikäsityksen ja arvojen kanssa. Ratkaisemattomat konfliktit vähentävät opettajien työtyytyväisyyttä ja ammattivelvollisuuden tunnetta. Opettajien ammatillisen kehityksen vahvistamiseksi koulutuksen muutoksen osalta on tärkeää osallistaa opettajat aktiivisiksi toimijoiksi ja tukea heidän ammatillista toimijuuttaan urapolulla. Opettajien toimijuus voi toteutua kehittämällä omia ja yhteisönsä työkäytäntöjä, vaikuttamalla organisaatiossa ja neuvottelemalla ammatillisesta identiteetistään tilannesidonnaisessa ympäristössään. Silti tutkimuksessa on edelleen aukkoja siinä, mitä opettajan identiteettikonflikteja syntyy uran varrella ja miten ammatillinen toimijuus muuttuu ja jatkuu pitkittäisnäkökulmasta. Lisäksi empiirisiä tutkimuksia, jotka pureutuvat korkean valtasuhteen työpaikkakulttuuria sisältäviin ympäristöihin, on vielä harvemmin. Tämä väitöskirja pyrkii tutkimaan opettajien identiteettikonflikteja ja ammatillista toimijuutta Hongkongin sosiaalikulttuurisessa kontekstissa. Väitöskirja koostui kolmesta osatutkimuksesta, jotka käyttivät laadullisia menetelmiä. Osatutkimus 1 paljasti opettajien identiteettikonflikteja tilannesidonnaisessa sosiaalipoliittisessa ja välittömässä kouluympäristössä sekä eri uravaiheet liittyvät identiteettikonflikteihin ja niihin liittyviin selviytymisstrategioihin. Osatutkimus 2 keskittyi opettajien ammatilliseen toimijuuteen Hongkongin kontekstissa, joka sisältää keskitetyn hajautetun koulutushallintajärjestelmän ja hierarkkisen kulttuurisen työympäristön. Toimijuus ilmeni pedagogisina ja suhteellisina näkökohtina, ja kontekstiin liittyvät toimijuutta edistävät tekijät esitettiin. Osatutkimus 3 oli pitkittäistutkimus, jossa tutkittiin opettajien ammatillisen toimijuuden muutoksia ja jatkuvuuksia, ja siinä tunnistettiin neljä toimijatyyppejä: laajentava, strateginen, tutkiva ja hiipuva toimijuus. Tämä väitöskirja väitti, että opettajien toimijuutta voi vahvistaa luottamus johtamiseen, yhteistyöhön työyhteisössä ja demokraattisten viestintäkanavien saatavuuteen keskeisiin politiikkoihin, huolimatta historiallisesti ja kulttuurisesti juurtuneesta hierarkkisesta rakenteesta työympäristössä kuten Hongkongissa. Avainsanoja: laadullinen analyysi; longitudinaalinen tutkimus; opettajan ammatillinen toimijuus; opettajan identiteettikonfliktit; opettajan urakehitysfin
dc.description.abstractTeachers are the frontline actors in transforming education practices and actualising pedagogical innovations to prepare young generations for societal challenges and future uncertainties. However, teacher identity tensions can arise when external demands and expectations conflict with teachers’ beliefs and values regarding the profession. The unsolved tensions decrease teachers’ job satisfaction and commitment to the profession. To reinforce teacher career development for education transformation, it is important to engage teachers as active agents and support their professional agency along the career trajectory. Teachers’ agency can be enacted by developing their own and community’s work practices, exerting influence in the organisation, and negotiating their professional identity with the situated context. Research gaps still exist regarding what teacher identity tensions crop up along the career trajectory and how professional agency changes and continues via longitudinal lenses. Additionally, empirical studies that delve into contexts featuring a workplace culture of high power distance are even rarer. This dissertation aims to investigate teacher identity tensions and professional agency in the sociocultural context of Hong Kong. The dissertation includes three substudies utilising qualitative methods. Substudy I revealed teachers’ identity tensions in the situated sociopolitical context and immediate school context and how different career stages are related to these identity tensions and the associated coping strategies. Substudy II concentrated on teachers’ professional agency in the Hong Kong context, which features a centralised-decentralisation education governance system and a hierarchical cultural work environment. The substudy presented the agency enacted in terms of pedagogical and relational aspects and the agency-promoting factors related to the context. Substudy III was a longitudinal study that explored the changes and continuities of teachers’ agency and identified four agency types: expanding, strategic, exploring and withering. This dissertation argues that teacher professional identity and agency could be empowered through trust in management, a collaborative work community, accessibility to resources beyond the school context, and the availability of democratic communication channels to the central policies despite the historically and culturally embedded hierarchical structure in a work environment like that in Hong Kong. Keywords: longitudinal study; teacher career development; teacher identity tensions; teacher professional agency; qualitative analysiseng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Lau, J., Vähäsantanen, K., & Collin, K. (2022). Teachers’ Identity Tensions and Related Coping Strategies : Interaction With the Career Stages and Socio-Political Context. <i>Professions and professionalism, 12(2), Article e4562. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.7577/pp.4562"target="_blank"> 10.7577/pp.4562</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Lau, J., Vähäsantanen, K., & Collin, K. (2022). Teachers’ professional agency in a centralisation-decentralisation system and a hierarchical cultural context : the case of Hong Kong. <i>Pedagogy, Culture and Society, Early online.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/14681366.2022.2086606"target="_blank"> 10.1080/14681366.2022.2086606</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Lau, J., Vähäsantanen, K., & Collin, K. (2023). The change and continuity of teachers’ professional agency : a two-year longitudinal study in the case of Hong Kong. <i>Asia Pacific Journal of Education, Early online.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/02188791.2023.2283368"target="_blank"> 10.1080/02188791.2023.2283368</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTeacher Identity Tensions and Professional Agency in the Hong Kong Context
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0147-0
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright