Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaksa, Tytti
dc.contributor.authorElonen, Aapi
dc.date.accessioned2024-05-07T05:28:37Z
dc.date.available2024-05-07T05:28:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94718
dc.description.abstractPelitilan synkronointi verkkomoninpeleissä on jatkuvasti kehittyvä uusi tutkimusalue, joka yhdistelee tietoliikennetekniikkaa, ohjelmistotekniikkaa ja teoreettista tietojenkäsittelytiedettä. Tietoliikenteen epäluotettavan luonteen ja monimutkaisten modernien pelimekaniikkojen vuoksi pelitilan synkronoinnista voi muodostua vaikea ongelma. Tutkielmassa käsitellään pelitilan välittämiseen liittyviä optimointimenetelmiä sekä viiveen kompensointimenetelmiä. Tulokset osoittavat että hyvin suunniteltu sovelluskerroksen protokolla ja sopiva suhde pelitilojen yhtenäisyyden ja viiveen välillä mahdollistavat kaikentyyppisten verkkomoninpelien toteuttamisen heikentämättä pelattavuutta.fi
dc.description.abstractGamestate synchronization in multiplayer online games (MOGs) has gained increasing attention from the research community in the last two decades. Finding a good balance between gamestate consistency and latency is essential in developing a successful MOG, but can be a daunting process due to the unreliable nature of the network layer and the complexity of modern game mechanics. Discussed in this thesis are methods to optimize and relay gamestate updates, and to conceal the latency perceptible by individual players in client-server architecture MOGs. Results show that by careful planning of the application layer protocol and gamestate synchronization, it is possible to implement highly latency sensitive MOGs without impairing playability.en
dc.format.extent23
dc.language.isofi
dc.subject.otherpelitila
dc.subject.otherautoritaarinen palvelin
dc.subject.otherviiveen kompensointi
dc.titlePelitilan synkronointi verkkomoninpeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405073484
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.contributor.oppiaineComputer Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodeterminismi
dc.subject.ysoverkkopelit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot