Yrityksen investointitarpeen merkityksellistäminen – tapaustutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tiivistelmä – Abstract
Tässä pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan investointitarpeen merkityksellistämistä kohdeyrityksen vuonna 2020 toteutettaman reaali-investoinnin kautta. Investointitarpeen merkityksellistämisellä viitataan prosessiin, jossa yrityksen sisäisesti tarkastellaan ja pyritään ymmärtämään tarkemmin mahdollisen investoinnin merkitystä liiketoiminnalle ja koko yritykselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen investointiprojektin avainhenkilöitä, jonka jälkeen haastatteluja täydennettiin avainhenkilöiden ryhmähaastattelulla. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa investointitarpeen merkityksellistämisen prosessi kohdeyrityksessä sekä konkreettiset perustelut, joilla työryhmä loi investoinnille merkityksen. Tutkimuksen tarpeellisuutta perustellaan merkityksellistämisen viitekehyksen ja investointitutkimuksen yhdistämisen niukkuudella aikaisemmassa laskentatoimen tutkimuksessa. Tämä tutkimus tuo uuden näkökulman investointien tutkimukseen ja näin mahdollistaa syvemmän ymmärryksen investointien suunnittelun tarkastelulle.
Tutkimustulokset osoittavat työryhmässä tapahtuneen merkityksen luomisen olleen pääsääntöisesti tietoista ja tavoitteellista, mutta sisältäneen useita tiedostamattomia ja samanaikaisia prosesseja, jotka johtivat merkityksen luomiseen. Prosessien tiedostamattomuus havaittiin siinä, ettei yksittäisten henkilöiden tai ryhmän merkityksellistämistä tietoisesti pyritty hallitsemaan vaan tavoitteena oli yksinomaan löytää tarpeeksi vahvat perustelut investointitarpeelle.
Kohdeyrityksen investointitarpeen konkreettiset perustelut muodostuivat kolmesta kokonaisuudesta; markkinalähtöiset perustelut, taloudelliset perustelut sekä organisaation ihmiset. Markkinalähtöiset perustelut koostuivat tavoiteltavista muutoksista kohdemarkkinassa, kun taas taloudelliset perustelut kuvasivat investoinnin luomia odotettuja tulevaisuuden taloudellisia hyötyjä ja etuja yritykselle. Organisaation ihmiset ovat perusteita työryhmän sisällä, joilla luodaan uskoa projektin onnistumiselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrityksen sisällönhallintajärjestelmän ominaisuudet : tapaustutkimus
Lappalainen, Ville (2014)Yritysten sisällönhallintajärjestelmistä ja niiden käyttöönotosta on tehty melko vähän tutkimusta. Tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä ominaisuuksia yritys vaatii käyttöönotettavalta sisällönhallintajärjestelmältä. ... -
IT-palvelualan yrityksen matriisiorganisaation haasteet : tapaustutkimus
Lindeman, Hannu (2008) -
Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
Rantanen, Jari (2014)Hiljaisen tiedon siirtäminen on erittäin ajankohtainen tutkimuksen aihe, sillä suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pitävät sosiaalista mediaa ... -
Yrityksen tietoturvariskien kartoitus : tapaustutkimus
Kelzenberg, Helena (2022)Tieto on yksi suojattava kohde muiden tärkeiden liiketoiminnallisten kohteiden tavoin ja sitä onkin tärkeää suojata kriittisenä liiketoiminnan osana. Erityisen tärkeää on suojata tietoa jatkuvasti verkottuvassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.