dc.contributor.advisor | Szabó, Tamás | |
dc.contributor.author | Räsänen, Aleksi | |
dc.date.accessioned | 2024-03-18T06:29:35Z | |
dc.date.available | 2024-03-18T06:29:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93953 | |
dc.description.abstract | Oppimistulosmittaukissa on noussut esiin muulla kuin ensimmäisellä kielellään opiskelevien heikommat oppimistulokset. Ns. S2-oppilaat ovat oppilaita, ketkä opiskelevat Suomi toisena kielenä -oppimäärää. Heikkoja oppimistuloksia selittäviä tekijöitä on tunnistettu olevan esim. oppilaan vanhempien sosioekonominen asema, sukupuoli tai oppilaan kotona käyttämä kieli. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ovatko kotikielen lisäksi oppilaan vahvin kieli sekä kavereiden kanssa käyttämä kieli yhteydessä lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen huomioimatta "S2-statusta".
Tutkimus toteutettiin osana Turun yliopiston oppimisanalytiikaninstituutin FUNA - sekä MUREA tutkimushankkeita, joissa tutkitaan laajasti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin pääkaupunkiseudun koulujen 3., 4. ja 7. luokka-asteen oppilaista, joilta testattiin lukutaitoa sekä matematiikan osaamista käyttämällä ViLLE -oppimisympäristöä. Mittausten yhteydessä kysyttiin oppilailta heidän kieliympäristöissänsä käytetyt kielet. Aineisto analysoitiin kaksisuuntaisella varianssianlyysilla (ANOVA).
Tutkimuksessa havaittiin, että kieliympäristöt ovat yhteydessä lukutaitoon ja matematiikan osaamiseen. Tutkimuksessa havaittiin myös kieliympäristöillä olevan kumulatiivinen vaikutus lukutaitoon niillä, kellä kotikieli oli muu kuin suomen kieli. Tärkeä havainto tutkimuksessa oli myös, ettei kumulatiivista vaikutusta havaittu matematiikan osaamisessa. Tämä tutkimus osoittaa, että kieliympäristöt ovat yhteydessä edellä mainittuun osaamiseen ja ovat tarpeen huomioida oppimistuloksia tutkittaessa sekä perusopetusta suunniteltaessa. | fi |
dc.description.abstract | In learning outcome assessments, weaker learning outcomes among students studying in a language other than their first language have been highlighted. So-called S2 students are those who study Finnish as a second language. Factors explaining poor learning outcomes include, for example, the socioeconomic status of the student's parents, gender, or the language used at home by the student. The purpose of this study is to investigate whether, in addition to the home language, the student's strongest language and the language used with friends are associated with literacy and basic mathematical skills, regardless of their "S2 status."
The study was conducted as part of the research projects FUNA and MUREA at the University of Turku's Institute of Learning Analytics, which broadly investigates factors influencing learning. The data for the study were collected from 3rd, 4th, and 7th-grade students in schools in the capital region, who were tested for literacy and mathematical skills using the ViLLE learning environment. During the measurements, students were asked about the languages used in their language environments. The data were analyzed using two-way analysis of variance (ANOVA).
The study found that language environments are associated with literacy and mathematical skills. The study also found a cumulative effect of language environments on literacy among those whose home language was other than Finnish. An important observation in the study was also that no cumulative effect was observed in mathematical skills.
This research indicates that language environments are related to the aforementioned skills and need to be considered when examining learning outcomes and planning basic education. | en |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kotikieli | |
dc.subject.other | kaverikieli | |
dc.subject.other | vahvin kieli | |
dc.subject.other | kieliympäristö | |
dc.title | Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403182468 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |