Show simple item record

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorSirkko, Hannamari
dc.date.accessioned2024-01-29T07:36:15Z
dc.date.available2024-01-29T07:36:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93094
dc.description.abstractYritysvastuu on keskeinen osa yritysten toimintaa ja vastuullisuutta odotetaan ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Vaikka yritysvastuullisuuden ilmiölle ei ole olemassa tarkkaan määriteltyä viitekehystä, useat yritykset ovat sitoutuneita vastuullisuuteen ja tekevät toimia sidosryhmien asettamien odotusten mukaan. Strateginen viestintä pyrkii säilyttämään organisaation hyvän maineen yleisöjen silmissä ja edistämään organisaation mission toteutumista. Strateginen viestintä yritysvastuun teemoista voi auttaa yrityksiä saamaan hyötyjä vastuullisesta käytöksestä ja rakentamaan suhdetta ja luottamusta tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Tämä tutkimus kuvailee mitä on yritysvastuu Suomessa toimivien lääketeollisuuden yritysten kontekstissa ja kuinka strateginen viestintä voisi auttaa yrityksiä saavuttamaan alan vastuullisuusvision. Lääketeollisuus on ainutlaatuinen globaali toimiympäristö ja keskeinen toimija yhteiskunnan terveyden näkökulmasta, joten se tarjoaa mielenkiintoisen tutkimusasetelman yhteiskuntavastuun ja sidosryhmien odotusten näkökulmasta. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena koska tarkoituksena oli ymmärtää yritysvastuun ja strategisen viestinnän ilmiöitä paremmin. Tutkimusaineisto kerättiin seitsemässä lääkeyritysten edustajien yksilöhaastatteluissa. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä temaattista lähestymistapaa. Tutkimuksen tulosten perusteella lääketeollisuuden yritysten yritysvastuu näyttäytyy projekteina erityisesti ympäristö ja sosiaalisen vastuun alueilla. Yritysvastuustrategioiden status vaihteli yritysten välillä. Regulaatio kehystää yritysten toimintaa sekä rajoittaa mahdollisuuksia vuorovaikuttaa sidosryhmien kanssa. Sääntelyn ja alan maineen parantamistarpeen vuoksi strategista lähestymistapaa kestävään kehitykseen ja viestintään tarvitaan.fi
dc.description.abstractSustainability is an important part of business environment as responsible behaviour is expected from companies in the dimensions of environment, social and business. Even though there are no commonly accepted definition for the phenomenon, companies are involved to it and taking actions to meet the expectations of stakeholders. Strategic communication aims to maintain the healthy reputation of the organisation in the eyes of the public and to advance the mission of the organisation. Through strategic communication on sustainability related issues, companies might obtain the benefits from their responsible behaviour and to enhance the relationship and trust with stakeholder groups. This research studies the sustainability of the pharmaceutical companies in Finland and how strategic communication on sustainability issues could help to achieve the sustainability vision of the industry. Pharmaceutical industry is unique global business environment and an integral part of health of the societies, so it provides an interesting research setting form the perspective of sustainability and stakeholder expectations. This research is conducted in qualitative research method as the aim is to understand these phenomena more comprehensive. The data was gathered in 7 individual interviews of the representatives of the local pharma companies. The data was analysed by utilising thematic method. By the results of this research, the sustainability of pharmaceutical companies in Finland seems to be action-oriented projects, focusing on the dimensions of environment and social. The maturity of the sustainability strategies varied a lot among the companies. The regulation frames the industry, which limits the possibilities to negotiate and interact with the stakeholders. Due the regulation and the need to enhance the reputation of the industry, the strategic approach to sustainability and to communication is required.en
dc.format.extent72
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersustainability
dc.subject.otherCSR
dc.subject.otherCSR communication
dc.subject.otherstrategic communications
dc.titleSustainability and sustainability communication of pharma industry companies located in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401291581
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysolääketeollisuus
dc.subject.ysoyhteisöviestintä
dc.subject.ysosustainable development
dc.subject.ysocorporate responsibility
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysopharmaceutical industry
dc.subject.ysoorganisational communication and public relations
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright